Skriv ut

Den norska livsmedelsgrossisten Asko börjar köra två batteridrivna distributionslastbilar i Oslo. Pilotprojektet görs i samarbete med Scania.

Distributionsbilarna:

Bruttovikt: 27 ton
Konfiguration: 6×2*4
Drivlina: 290 kW elmaskin/245 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
Energilagring: 165 kWh litiumjonbatterier
Laddning: Max laddeffekt 150 kW (CCS)
Räckvidd: 120 km
Elektriskt kraftuttag: 15 kW

De två lastbilarna har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 km. Laddningen görs med kabel som ger 130 kW. Projektet har fått ekonomiskt stöd från det statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat och miljödepartementet.

Lastbils- och busstillverkaren i Södertälje testar inte bara helelektriska lösningar utan också olika biobränsledrivna hybridelektriska tekniker. Fordonen kan laddas med olika tekniker, från plug-in-laddning till pantografladdning via luftledningar, antingen parkerade eller i rörelse på elvägar. Ytterligare en variant som testats är vätgasdrivna bränsleceller.

Tilläggas kan att konkurrenten Volvo nyligen lanserade kommersiella lastbilar med 16 respektive 27 tons lastkapacitet med planerad produktionsstart i mars (länk).