Skriv ut

Tyska kemibolaget Basf bygger ut sin verksamhet i finska Harjavalta med ytterligare en länk i batteriernas livscykel: återvinning.

Materialet till Basfs litiumjonbatterier kommer att födas – och dö – i finska Harjavalta.

I förra veckan berättade Basf om sina investeringar i tyska Schwarzheide för bearbetning av katodmaterial levererat från Harjavalta. Den här veckan har Basf en nyhet om battericykelns andra ände: uttjänta batterier ska gå tillbaka till Harjavalta för återvinning.

Basf vill sluta kretsloppet i Harjavalta och låta återvunnet material användas i nytt katodmaterial. Kobolt, nickel och andra värdefulla metaller från litiumjonbatterier ska återvinnas.

Återvinningen kommer att ske hydrometalliskt med en teknik som kommer från ett företagsköp som Fortum annonserade i januari, finska tillväxtföretaget Crisolteq, som säger sig ligga på en återvinningsgrad på 80 procent för litiumjonbatterier.

Både produktionen och återvinningen kommer att drivas med förnybar energi. Det kommer enligt de tre att leda till en ordentlig minskning av CO2-avtrycket för elektriska fordon.

Återvinningen ska ske tillsammans med finska energibolaget Fortum och ryska metallförädlaren Nornickel. Det finns inget riktigt kontrakt mellan dem ännu, bara en avsiktsförklaring, ett letter-of-intent. De tre ska försöka tillsammans etablera ett kluster för batteriåtervinning i Harjavalta.


PRESSBILD: Crisolteq

Kategori: Nyheter