Skriv ut

Audi blåser av projektet att addera automatisk kökörning till den nuvarande generationen av Audi A8.

Det har nu gått så lång tid sedan Audi utlovade att Audi A8 skulle få helautomatisk självkörning i bilköer, att ingen blir överraskad när företaget nu meddelar att det ger upp och att funktionen inte kommer att finnas i den nuvarande generationen av A8, som debuterade i årsmodell 2017.

En efter en har konkurrenterna tvingats backa tillbaka från utfästelser om avancerad självkörning. Audi var den som enligt de ursprungliga planerna skulle ha blivit först att i en personbil ta steget upp till självkörning på den nivå som den amerikanska organisationen SAE kallar Level 3.

SAE 3 innebär att bilen kan göra självkörning på egen hand, helt utan övervakning. Föraren kan dricka en kopp kaffe eller mobilsurfa och blir alltid påmind i god tid när det är dags att ta över ratten – ”Need for driver to intervene is announced in advance”. Bilen hanterar själv alla krissituationer som eventuellt kan uppstå.

En av de lågt hängande frukterna för SAE 3 har varit ”automatisk körning i bilkö på motorväg utan mötande trafik” – eller ”Traffic Jam Pilot” med Audis beteckning. Detta eftersom hastigheten är låg och trafiken är enkel att analysera jämfört med stadstrafik. Framför allt kommer kön att lätta gradvis så att det kommer att finnas tid för föraren att slå ihop boken och ställa ifrån sig kaffemuggen. 

Så var i alla fall idén. Senaste budet från Audi innan företaget gav upp var att funktionen skulle adderas nästa år till Audi A8.

Men Audi medger alltså nu att företaget inte kommer att nå målet att ge den nuvarande A8-modellen SAE 3-körning. 

Kanske blev manövreringen av bilen inte tillräckligt bekväm eller säker? 

Kanske upptäckte Audi att det var svårt att hålla föraren vaken? Det ingick i Audis lösning att övervaka och störa föraren för att se till att hen inte somnade. Detta får inte ske på SAE 3-nivån, eftersom man inte är en väl fungerande förare som nyvaken. 

På SAE 2 – övervakad självkörning – finns ett liknande dilemma. Här är utmaningen för föraren ännu större. Den behöver inte bara hålla sig vaken utan hela tiden dessutom vara beredd att utan förvarning på eget initiativ ta över ratten närhelst trafiksituationen kräver det.

På SAE 3-nivå är det bilens ansvar att överlämna kontrollen under ordnade former. I Audis fall skulle föraren ha fått tio sekunders förvarning. 

– Om kön lättar eller om det uppstår ett fel i systemet – eller vad du än kan tänka dig – måste systemet kunna fortsätta köra sig självt automatiskt, eftersom föraren har den här tiden på sig att ta över, förklarar Audis utvecklingsingenjör Stefan Rietdirf för tidningen Slashgear under en provkörning av det system som skulle släppts nästa år.

Kanske hittade Audi inget sätt att låta systemet göra överlämningen på ett sätt som kändes tryggt under alla omständigheter?

Eller kanske hann hårdvaran i sig att bli omodern och Audi vill börja om från noll på någon annan plattform.

Självkörningsdatorn heter Zfas och är utvecklad av Aptiv. Den innehåller inte mindre än fyra kraftfulla processorer av olika slag. Men de har alla hunnit åldras. Exempelvis används Mobileyes bildanalyskrets EyeQ3 från 2014 i 40 nm Cmos där den senaste generationen heter EyeQ5 och är tillverkad i 10 nm FinFET och har uppskattningsvis 50 gånger högre prestanda.

Zfas använder följande processorer och kort: Nvidia K1, Mobileye EyeQ3, Altera Cyclone och Infineon Aurix Tricore. 

Audis egen förklaring är att skylla på lagstiftarna. Enligt Audi finns det ingenstans i världen en lagstfning som tydligt bestämmer ansvarsfördelningen mellan förare och tillverkare för funktionen Traffic Jam Pilot eller generellt för SAE 3-funktioner i personbilar. Audi vill inte agera i den juridiska gråzonen.

Lagstiftarnas tröghet har dessutom enligt Audi gjort att det gått så lång tid att det inte längre kändes relevant att satsa på den åldrande plattformen.