Skriv ut

En självkörande bil är alltid nykter.  Det gäller dock inte fotgängare, cyklister och andra medtrafikanter. Vilket en självkörande bil måste kunna anpassa sig till. Så nu annonserar MDH efter 90 deltagare till en studie. 

Elektroniktidningen: Är det korrekt uppfattat att projektet bjuder på alkoholförtäring om man ställer upp i studien?

– Hej, jo, vi står för alkohol, lunch, et cetera, säger Mobyen Uddin Ahmed, som leder studien vid MDH.

Deltagarna får dessutom en ersättning på 2500 kronor. Varje deltagare måste vara tillgänglig i 4–5 dagar varav en hel dag och resten halvdagar.

Elektroniktidningen berättade om studien tidigare under planeringen. Den heter Simusafe och handlar om att utveckla självkörande fordon som kan anpassa sig även till trafikanter som kanske egentligen inte borde befinna sig i trafiken överhuvudtaget.

Utöver alkholpåverkan ska forskarna analysera hur trafikanters beteende påverkas av stress.

Nu är studien öppen för anmälningar. Om du vill delta fyller du i frågeformuläret här (länk).

Studien är en del av ett internationellt projekt. De 90 västeråsare som nu ska rekryteras är bara en del av totalt 800 personer i  olika åldrar och länder som ska delta i projektet, som har 16 partners i 11 länder.
 
Testerna genomförs i en simulator där testpersonerna blir utsatta för verkliga trafiksituationer. Försökspersonerna ska studeras i tre olika tillstånd: lugn och nykter, stressad respektive alkoholpåverkad.

– För att få relevant data är det viktigt att testerna genomförs med riktiga människor, säger Mobyen Uddin Ahmed.

De som söks är bilförare, motorcyklister, cyklister och fotgängare i åldrarna 18–24 år och 50–70 år. Deltagarna ska bo i Västerås. 

Den mänskliga faktorn ligger bakom 90 procent av alla trafikolyckor. Om fordon kan lära sig att identifiera riskbeteenden hos fotgängare, cyklister och förare så kan en stor del av olyckorna förebyggas. Allt enligt ett pressmeddelande från MDH.

Senseair är partner i studien, och har bland annat ansvaret för att doseringen av dryckerna blir de korrekta, med hänsyn till bland annat kroppsvikt.   

Foto: Staffan Ehde, Senseair