Skriv ut

Under två veckor har alla som tar sig ut till Djurgården chans att åka med en självkörande, elektrisk och 5G-uppkopplad minibuss utvecklad av T-Engineering.

Även om minibussen kan klara sig på egen hand finns det en reservförare bakom ratten som är redo att gripa in om något går snett. Tillståndet för tvåveckorsexperimentet krävde det.

Fordonet är konverterat till eldrift av T-Engineering i Trollhättan, ett dotterbolag till kinesiska Dongfeng.

Systemet för självkörning kommer från det lilla finska uppstartsföretaget Sense 4 och har den vanliga sensoruppsättningen med radar, lidar, kameror, GPS och gyro för att skapa en karta runt fordonet. T-Engineering har adderat sitt kunnande inom motorstyrning för att få den att köra mjukt. Elektroniktidningen skrev om fordonet i maj (länk).

Bilen är uppkopplad via ett experimentnät från Telia och Ericsson som består av tre 5G-basstationer på 3,5 GHz, det spektrum som ska auktioners ut senare i höst. Fördröjningen ligger på cirka 9 ms.

Fordonet är kopplat till en fiktiv ledningscentral med hjälp av mjukvara som Ericsson tagit fram. Potentiellt skulle minibussen kunna styras därifrån om den behöver hjälp men tillståndet kräver som sagt en reservförare som får ta hand om det.

Projektet invigdes av prins Daniel och drivs Urban ICT Arena, Keolis, Ericsson, Intel och Telia med stöd av Vinnova och Drive Sweden.