Skriv ut

Igår genomförde brittiska Zero Avia världens första flygning med ett kommersiellt enmotorigt plan drivet med vätgas och bränsleceller. Svenska Powercells teknik är navet i drivsystemet.

– Det här visar att bränsleceller och vätgas är en väl fungerande lösning som på allvar kan bidra till den omställning mot mer hållbart flygande som är ett måste om vi skall klara att hantera klimatkrisen, säger Karin Nilsson, tf vd för Powercell, i ett pressmeddelande.

Planet – en 6-sitsig Piper Malibu – har byggts om av brittiska Zero Avia vars drivsystem är baserat på Powercell MS-100 bränslecellssystem. Flygningen varade i åtta minuter. Under den tiden nådde flygplanet en höjd av cirka 300 meter och en hastighet på dryga 180 km/h.

Det enda utsläppet från planet var den vattenånga som uppstår när vätgasen omvandlas till elektricitet i bränslecellen.

Flygning är en del av projektet HyFlyer, som är finansierat av den brittiska regeringen.