Skriv ut

För att fler anställda ska upptäcka den interna acceleratorn Ericsson One har telekomjätten dragit igång en kampanj som går även i externa medier.

Ericsson har en väloljad organisation för att utveckla nya produkter, men idéer som inte passar kärnverksamheten har haft små möjligheter att omvandlas till något som går att sälja. I augusti 2014 grundades Ericsson Garage för att täppa igen luckan. Den verksamheten ger de anställda sex månader på sig att testa sina idéer.

Det kanske mest lyckade projektet som kommit via garaget är radiopucken, Radio Dot, som används för att förbättra mobilnätens inomhustäckning. Idag är det en storsäljare.

För ett drygt år sedan döptes verksamheten om till Ericsson One.

Nu har Ericsson dragit igång en reklamkampanj under devisen ”This is for the dreamers” för att fler anställda ska upptäck den interna acceleratorn. I första hand går filmerna som producerats av JMWGolin i de interna kanalerna, men för att få större spridning går den att hitta på andra ställen också.

– Det är lite speciellt med en internkampanj som rullas ut i externa kanaler. Men Ericsson One gör gärna saker annorlunda, och vi vet ju alla hur frekvent företags festliga intranät brukar besökas…, säger Joakim Karlsson, creative director på JMWGolin, till Resume. 

Elektroniktidningen skrev en längre artikel om Ericsson Garage – som finns i många länder – sommaren 2018 (länk).