Skriv ut

Cadillac Super Cruise fick högsta poäng i amerikanska Consumer Reports testkörning av självkörningsassistans i sjutton bilmodeller. Teslas Autopilot var både körskickligast och lättast att använda, men förlorade på bristande säkerhetstänk.

Den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports har provkört sjutton bilmärken med självkörning som förarassistansfunktion. Cadillac fick den högsta totalpoängen trots att Tesla var snäppet körskickligare. Det som fällde avgörandet var attityden till säkerhet.

Volvo Pilot Assist kom tia.

Alla självkörningsfunktioner av idag är fortfarande bara i nivå med ”övningskörning” – bilen kan köra sig själv, men en mänsklig förare måste hela tiden vara beredd att ta över ratten. 

Den amerikanska organisationen SAE kallar detta för typ 2-autonomi, men det funkar inte som marknadsföring, så alla de 17 bilmärkena har hittat på egna namn på sin funktion. Vanligast är en kombination av ”driver” eller ”driving” och ”assist” eller ”assistance”. Fyra säger ”pilot”, två säger ”cruise”. Konstigast namn har Subaru – ”EyeSight”.

Det som Consumer Reports konkret testar är filhållning i kombination med avståndshållning – det är allt. Den funktion som Tesla just nu rullar ut – självständig navigering från start till mål – är det ingen annan som har. Så det som Tesla tävlar med är sin gamla Autopilot.

Consumer Reports betygsatte fem aspekter. Två handlar om funktionalitet: ”Capabilities and Performance” och ”Ease of Use”. Tre handlar om säkerhet: ”Keeping the Driver Engaged”, ”Clear When Safe to Use” och ”Unresponsive Driver”.

Tesla är ensamt om toppbetyget nio av tio när det gäller funktionalitet. Cadillac får åtta. Volvo får sex vilket är medianbetyget. Tesla är även ensamt om toppbetyget sju av tio i användarvänlighet. Volvo, liksom Cadillac, får en trea vilket är det vanligaste betyget – två bilar får sämre betyg.

Så Tesla vinner i funktionalitet. Men när det kommer till de tre säkerhetsmåtten halkar Tesla ner till bottenskiktet. Här är det istället Cadillac Super Cruise som sopar banan med de andra. Cadillac får med detta även Consumer Reports högsta totalpoäng. 

När det gäller det första säkerhetsuppdraget – att säkerställa att föraren alltid är beredd att ta över ratten – är Cadillac Super Cruise ensam om toppbetyget sju av tio. Den filmar förarens ögon för att bekräfta att de tittar åt rätt håll. Tesla och Volvo får betyget tre. Endast Mazda har sämre betyg. 

När det gäller att signalera för föraren huruvida det för tillfället är lämpligt att använda funktionen eller inte, får tio av bilarna bottenbetyget två, bland dem både Tesla och Volvo. De faller på sitt högmod kan man säga: de tillåter att funktionen används i tättbebyggt område. Det tycker inte CR känns tryggt.

Cadillac är helt överlägsen med åtta poäng av tio. Den tillåter bara körning på vissa motorvägar med delade vägbanor. Lite paradoxalt  besegrar alltså Cadillac Tesla genom att ha sämre täckning för sin självkörning. Tekniskt vore det trivialt för Tesla att höja sin poäng här – det är själva attityden till säkerhet som ger poäng.

Cadillac kniper till slut även ensamt det högsta utdelade betyget, nio, när det gäller att hantera den jobbiga situationen att föraren vägrar styra bilen – på grund av hjärtattack, sömn, trotsighet – eller vilken annan sorts icke-responsivitet som helst. Först lyser Cadillacens ratt röd, sedan saktar bilen ner och till slut ringer den efter hjälp.

Tesla får en sexa och Volvo en femma. Mazda sticker ut med en röd etta – en av flera bottennoteringar för företaget,

Mazda ställde motvilligt upp i jämförelsen och tyckte själv att det egentligen inte passade in i testet. Consumer Reports testade alla bilar som hade filhållning och avståndshållare, men det finns bilar, som Mazda, som har dessa funktioner, men inte tänker på dem som ”självkörning”.

Mazda påpekar att det exempelvis inte har någon ambition att hålla bilen mitt i filen, utan snarare bara försöker rädda läget hjälpligt om bilen är på väg att glida ut. Fler tillverkare sade likadant.

Läs hela testet här (länk).