Skriv ut

Brittiska dammsugartillverkaren Dyson investerar 2,75 miljarder pund över fem år i ett framtidsprojekt inom bland annat batteriteknik, energilager, robotik, materialvetenskap och mjukvara.

Målet för Dyson är att dubblera sitt produktutbud till år 2025. Nya ingenjörer ska anställas inom mjukvaruutveckling, maskininlärning och robotik. Dyson ska bedriva utvecklingsprojekt inom motorer, intelligenta produkter, maskininlärning, datakommunikation och materialvetenskap. 

Dels ska Dysons klassiska produktgrupper utvecklas. Dyson är stort bland annat inom dammsugare, luftrenare, fläktar, uppvärmning, hårtorkar och belysning.

Dels satsas resurser på produkter inom helt nya marknader – ”bortom hushållen”. Batterier är vad Dyson betonar allra mest. Dyson har redan sedan tidigare spenderat minst två miljarder pund på att utveckla batterier med fast elektrolyt. Satsningen tycktes nyss ha avstannat – men nu får den nya medel. Den utvecklingen sker i USA, Storbritannien, Japan och Singapore. 

Energilager är ett tillämpningsområde inom området som  Dyson kommer att investera i. 

Solida batterier nämns ofta som en mycket intressant möjlig framtidsteknik. Å andra sidan fortsätter även batterier med flytande elektrolyt att utvecklas.

Dyson är just nu ökänt för en gigantisk felsatsning på en egen elbil mellan 2015 och 2019. Projektet blåstes av i oktober i fjol med en slutsummering med Dysons egna ord att bilen var ”fantastisk” men inte ”kommersiellt hållbar”.

Också där hade solidbatterierna en viktig roll. Men det projektet tycks inte vara på väg att vakna till liv igen. Tvärtom byggs det labbet om för de nya satsningarna.  

Investeringar läggs jorden runt där Dyson har utveckling och tillverkning: Storbritannien, Singapore, Filippinerna, Kina, Japan, Malaysia och USA.

I Singapore öppnas ett nytt huvudkontor och expanderas forskning och utveckling inom maskininlärning, robotik och avancerad tillverkning. I Alabang, Filippinerna, satsar Dyson på mjukvaruutveckling. Storbritannien ska få nya resurser inom robotik.

Dessutom fortsätter företaget sin globala satsning på att öppna egna butiker.

Kategori: Nyheter