Skriv ut

Uppstartsföretaget Volta Trucks har valt en integrerad lösning med elmotor och transmission i bakaxeln. För amerikanska Meritor innebär beslutet ett kommersiellt genombrott i Europa.

Volta Trucks grundades 2019 och lanserade sin första lastbil efter bara ett år. Produktionsstarten är planerad till i år och volymproduktionen ska komma igång 2022.

Lastbilen som döpts till Volta Zero är designad för stadstrafik med låg förarplats – som i en personbil – för att göra det enklare att kliva i och ur. Det är skjutdörrar till hytten och förarsätet är placerat i mitten för att ge bättre sikt runt om, plus att det finns kameror som ser runt hela fordonet.

Lastbilen är tvåaxlig med en lastkapacitet på 8,6 ton. Totalvikten hamnar då på 16 ton. Den kan ta upp till 16 lastpallar och har en invändig takhöjd på 2,2 meter. Som jämförelse rymmer T-pod, Einrides förarlösa och elektriska lastbil, 15 lastpallar.

Voltas batteri är på 160 till 200 kWh, vilket ger 150 till 200 km räckvidd med en toppfart på 80 km/h.

Tillverkningen kommer inledningsvis att ske i Storbritannien och företaget har rekryterat en brittisk vd i form av Rob Fowler.

Nu kommer ytterligare en pusselbit i form av drivlinan som levereras av amerikanska Meritor. Det handlar om Blue Horizion 14Xe där motor och transmission är integrerad i bakaxeln. Lösningen blir enligt Meritor både lättar och tar mindre utrymme än att ha separata delar vilket ger längre räckvidd och större utrymme för batterierna.

Meritor har funnits i 110 år och är en underleverantör till fordonsindustrin. Volta blir den första europeiska kunden att använda företagets lösning.