Skriv ut

Det droppar in allt fler nyheter om att bristen på halvledare ställer till problem för fordonsbranschen. Det amerikanska konsultföretaget AlixPartners har räknat på saken och kommit fram till att fordonsindustrin inklusive underleverantörer kan tappa så mycket som 500 miljarder kronor i år.

Biltillverkaren GM slog förväntningarna rejält när företaget häromdagen presenterade resultatet för fjärde kvartalet 2020. Både försäljningen och lönsamheten hade återhämtat sig snabbt efter tvärniten i våras.

Men det finns smolk i glädjebägaren, den snabba återhämtningen har lett till brist på halvledarkomponenter vilket kan kosta koncernen 1,5 till 2 miljarder dollar under 2021. Siffrorna visar att GM inte räknar med någon snabb lösning på problemet.

Tongångarna från fordonskoncernen Volvo och bilsäkerhetsföretaget Veoneer var likartade när de förra veckan släppte urstarka rapporter för sista kvartalet 2020 samtidigt som de flaggade för att bristen på halvledarkomponenter kan ställa till problem framöver.

Det amerikanska konsultföretaget Alix Partners har räknat ut att fordonsindustrin i värsta fall kan tappa så mycket som 500 miljarder kronor i år, rapporterar CNBC.

En biltillverkare som hittills klarat sig bra är japanska Toyota. Enligt Financial Times har företaget komponenter för upp till fyra månaders produktion på lager. En annan förklaring till att det inte har så stora problem med halvledarkomponenter är att  företaget delar produktionsplanerna med underleverantörerna, planer som sträcker sig tre år fram i tiden.