Skriv ut

Olivettis tidigare industrianläggning i Ivrea, Piemonte – det blir platsen för Italiens första gigafabrik för battericeller. Den svenske grundaren och vd:n Lars Carlström släpper nya uppgifter om sitt projekt.

Han pekar på regionens industriella tradition och kunnande inom fordonsområdet.

– Vi undersökte även södra Italien men Ivrea fungerar bättre för distribution till övriga Europa, säger Lars Carlstrom till tidningen Forbes.

– Det var ingen slump att Olivetti etablerade en fabrik just här. I regionen finns även de elektriska installationer och den infrastruktur vi behöver.

Här finns järnväg till Ivrea, Milano och Turin. På den sistnämnda orten finns en stark bilindustri.

Anläggningen ska börja producera battericeller år 2024. När anläggningen är utbyggd till en årskapacitet på 45 GWh är det mycket möjligt att en vidare expansion till 70 GWh redan har inletts.

Lars Carlström hoppas kunna sätta spaden i marken innan året är slut. Det låter optimistiskt – men det beror förstås på hur avgörande myndigheter och politiker uppfattar att tidsfaktorn är. Elbilsmarknaden exploderar och ett underskott i utbudet av batterier är allmänt väntat.

Den ingrediens som fortfarande inte presenterats offentligt är finansiering, enligt tidningen Forbes. Fyra miljarder euro totalt.

Lars Carlström meddelar att han har både Italiens och regionens stöd, ”bortom alla förväntningar”. Det finns inga pengar därifrån – ännu. Men det kommer att diskuteras senare.

Inga kunder har annonserats. Enligt Forbes förs samtal med Stellantisgruppen (Jeep, Ram, Peugeot, Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Maserati och Opel). Det är inte oväntat eftersom Stellantis dotterbolag Comau har fått i uppdrag att bygga anläggningen.

I nästa nummer av pappersmagasinet Elektroniktidningen kan du läsa mer om Italvolt. Pappersupplagan är redan tryckt, men om du skriver upp dig för prenumeration – här, gratis – kommer du åt en online-version på tisdag.

Kategori: Nyheter