Skriv ut

Evias är redo att lansera sin teknik som gör det smidigt att koppla ihop ett elfordon med en elektrisk skena i vägen som samtidigt driver elmotorn och laddar batteriet under färd. Nytillträdda vd:n Josephine Adorelle leder lanseringen, först med sikte på Sverige, därefter globalt.

Efter flera år av test, och lyckade pilotprojekt, står Evias i startgropen med Josephine Adorelle i förarsätet.

Josephine Adorelle är ett välkänt namn inom transportsektorn. Hon har lång erfarenhet av elfordon och har tidigare haft framträdande roller på bland annat Tesla och Renault. Likaså har hon varit med och byggt upp elbildelningstjänsten Aimo.

– Evias kommer att vara drivande i den gröna omställningen, från fossilt till elektrifiering. Vi ser att det finns ett enormt intresse för att komma igång med e-mobilitet i stor skala, inte minst i Sverige. Vi har tekniken och vi kommer att visa vägen, säger hon i ett pressmeddelande.

Företaget har utvecklat och patenterat en rörlig arm som monteras på undersidan av fordonet och som automatiskt kopplar an till en elektrisk skena i vägen.

Tekniken har testats i verkligheten under ett antal år. En första testbana byggdes redan 2012 i Stockholm, nära Arlanda flygplats, och 2017 elektrifierades en allmän väg med Evias teknik.

Flera års utvecklingsarbete har lett till en kostnadseffektiv och säker lösning för att ladda både lätta och tunga fordon under körning. Lösningen fungerar även under tuffa förhållanden med mycket smuts, regn och snö, hävdar Evias.

När det nu är dags för en kommersiell lansering är Sverige i företagets blickpunkt.

– Huvudfokus i ett första skede ligger på att etablera oss i Sverige, men vår teknik kan lätt anpassas till olika marknader och därför har vi redan initierat ett antal olika demoprojekt i flera andra länder. Målet är att gå från uppstickare till att revolutionera den globala transportsektorn inom de närmsta åren, säger Josephine Adorelle i pressmeddelandet.

Entreprenören Gunnar Asplund lade grunden till Evias tekniska lösning redan år 2009. Han har tidigare jobbat som ingenjör på ABB där han uppfann HVDC Light. Under 2018 gick Nevs-grundaren Kai Johan Jiang in som huvudägare i Evias.