Skriv ut

Det kommer att kosta i storleksordningen en biljon koreanska won – 7,5 miljarder kronor – att byta ut det brandfarliga batteripacket i 81 700 elbilar från Hyundai, som åtagit sig att stå för 30 procent av kostnaden medan batterileverantören LG Chem tar resten.

Hyundai betalar under protest. Det tycker egentligen att leverantören LG Chem bär hela skulden men säger sig inte vilja fastna i en lång tvist som riskerar att skada varumärket.

– För att minimera både besväret för våra kunder och kaoset på marknaden, förklarar Hyundai.

Det här är det dyraste återkallandet någonsin av en elbilsmodell. De felaktiga battericellerna är tillverkade i LG Chems fabrik i Nanking, Kina. De riskerar att kortslutas och fatta eld.

De återkallade modellerna är Kona och Ionic sålda i Sydkorea, Europa och USA. Hela batteripacket måste bytas.

Efter att överenskommelsen gjordes har de två företaget reviderat sina respektive bokslut för 2020. Hyundais vinst blir 34 procent lägre än 2019. LG Chems vinst blir dubbelt så stor, trots batterinotan.