Skriv ut

Enligt mediauppgifter kommer Nissan att expandera sin battericelltillverkning på 1,9 GWh i Storbritannien till 18–20 GWh. Den första tillverkningslinan ska startas år 2024 med en kapacitet på 6 GWh.

Varken Nissan eller regeringen har ännu kommenterat uppgifterna. Men det kommer de att göra denna vecka, enligt nyhetskanalen Sky News, som också hävdar att Nissan planerar en gigafabrik även i Japan.

Att bygget ska bli av påstod japanska nyhetsbyrån Nikkei redan förra månaden. Nyheten kommer inte som en blixt från klar himmel eftersom Nissan finns i en grupp företag som Storbritannien uppvaktat för att övertala att etablera gigafabriker i landet.

Japanska Nissan blev i fjol Storbritanniens största biltillverkare då det gick förbi inhemska Jaguar Land Rover. Landets bilproduktion var i fjol den lägsta sedan 1984, på grund av pandemin.

Nyheter om europeiska gigafabriker duggar tätt just nu. Förra veckan var det Volvo som annonserade 50 GWh med svenska Northvolt nånstans i Europa och igår var det Renault som annonserade 24 GWh med kinesiska Envision AESC i Frankrike.

Envision AESC blir partner även till Nissans gigafabrik. Nissan äger 20 procent av bolaget, efter att en gång ha sålt en del av det till Envision.

Nissan investerade nyligen 200 miljoner dollar i tillverkning av generation tre av stadsjeepen Qashqai i Sunderland, där även gigafabriken placeras. I Sunderland bygger Nissan även elbilen Nissan Leaf, som fram till i fjol var världens mest sålda elbil. Den passerades då av Tesla Model 3.

Nissans anläggning blir Storbritanniens andra gigafabrik. Sedan tidigare planerar Britishvolt att tillverka 30 GWh i Blyth på östkusten. Den första tillverkningen ska starta år 2023 och 2027 ska den vara fullt utbyggd. Fabriken är kopplad via världens längsta skarvsladd till ett eluttag i Norge.