Skriv ut

Amerikanska biltillverkaren General Motors investerar i en litiumgruva som kommer att bli landets största. GM är inte ensam bland biltillverkarna om att försöka säkra tillgången på litium för sin kommande elbilsflotta.

GM:s investering är på ”många” miljoner dollar enligt företaget.

Projektet har det lämpliga namnet Djävulens kök, se bilden. Det ligger vid en saltsjö sydöst om Los Angeles och kan om några år vara USA:s största källa till batterimetallen litium.

Djävulens kök ska kunna frambringa 20 000 ton litiumkarbonat år 2023 och 60 000 ton året därpå, vilket ska kunna räcka till kanske sex miljoner elbilar.

Tim
Grewe

– Det här kommer att täcka en betydande andel av vårt litiumbehov, säger GM:s elektrifieringschef Tim Grewe.

Produktionen kan skalas upp till 300 000 ton/år, om efterfrågan finns. Fyndigheten tros uppgå till över 15 miljoner ton litium.

Geotermisk energi har producerats på platsen i decennier, och Djävulens kök kommer att skapa sin egen elektricitet ur sina 2400 meter djupa gruvhål.

Efter att köket täckt sina egna energibehov ska 50 MW finnas över för försäljning år 2023. Elproduktionen ska därefter kunna skalas upp till 1,1 GW. Djävulens kök planeras som ett kombinerat energi- och gruvprojekt.

Geotermisk elektricitet räknas som förnybar och ger en tjugondel av ett kolkraftverks koldioxidutsläpp. Djävulens kök ska därmed bara släppa ut en femtondel av den koldioxid som den ledande litiumnationen Australiens brytning ger upphov till.

Djävulens kök blir dessutom miljövänlig genom att brackvattnet får återvända till underjorden när litiumet utvunnits. På sikt planeras även utvinning av kalium, zink, mangan, järn och rubidium.

Också i Nevada projekteras en stor litiumgruva, med en planerad årskapacitet på 30 000 ton.

Batterimetallen litium kan bli en bristvara på grund av den exploderande marknaden för elbilar. Bristen gäller inte litiumet i sig – det är en seglivad myt – men litumet måste plockas upp och raffineras, och där krävs nyinvesteringar – som Djävulens kök.

Erika Ingvald

– Det här visar ett intressant fenomen som förutspås öka – vertikal integration – där företag nedströms ser till att säkra råvaruförsörjningen för sin produktion genom att äga gruvor, säger Erika Ingvald, enhetschef på myndigheten SGU (Sveriges geologiska undersökningar).

BMW har åtagit sig att köpa in litium för sina battericellsleverantörers räkning. Tesla bygger en egen anläggning för anrikning av litium intill sin kommande gigafabrik i Texas och umgås med planer på egen brytning på mark som redan köpts in.

I Spaniens första battericellsfabrik ingår två gruvor och ett litiumraffinaderi som beståndsdelar.