Skriv ut

General Motors har bestämt sig för att återkalla ytterligare 73 000 Bolt EV efter de batteribränder som plågat modellen sedan i november. Hur mycket av notan som batterileverantören LG Chem ska betala kommer att avgöras i en stämning. 

Två mekaniska defekter i tillverkningen som råkar uppträda samtidigt. Det är det aktuella beskedet om orsaken till de batteribränder som drabbat bilmodeller från Hyundai och General Motors. Den gemensamma nämnaren är påsbatteripack från sydkoreanska LG Chem.

Hyundai och GM har i omgångar sedan november återkallat bilar till verkstad. Nu återkallar GM enligt Reuters resterande 73 000 Bolt för att byta ut kompletta batterisystem eller moduler. 

LG Chem tappade 6 miljarder dollar i börsvärde efter beskedet. Hur mycket av notan som LG Chem kommer att plocka upp ska avgöras i en stämning. Experter har gissat på 60 procent.

Bränderna i LG Chem-batterier har varit en följetong sedan i höstas. Även Hyundai har drabbats och har återkallat 390 000 bilar av olika modeller med misstänkta batterier. 

GM har gått ut med olika rekommendationer till Bolt EV-ägarna, som att inte ladda bilen oövervakad, att parkera den utomhus efter laddning, att inte ladda till mer än 90 procent och att om möjligt låta minst 110 kilometer laddning återstå efter körning.

Efter renoveringen får Bolt-ägarna en batterigaranti på 16 000 mil, eller åtta år.

Teorierna om orsaken har varierat. En specifik batterifabrik i Kina har tidigare pekats ut. Men nu har GM upptäckt samma defekter på batterier från andra fabriker. 

Beslutet togs enligt nyhetsbyrån Reuters efter att ytterligare en bil brann i Nederländerna fredags – se bilden ovan.

Den bilen var inte en Bolt eller ens en GM, utan en VW ID3. Men enligt Reuters hade den batterier från LG.