Skriv ut

I Norge är andelen nya bilar som drivs av bensin och diesel klart mindre än hälften av vad den var i fjol. Landet ser ut att klara sitt avvecklingsmål på 2025 utan problem.

Renodlade elbilar fortsätter att utöka sin klara ledning i nybilsbeståndet i vårt grannland Norge. Rena elbilar utgjorde där hela 72 procent av nybilsförsäljningen i augusti.

Tillsammans med laddhybrider blir summan 87,7 procent nybilar som alltså teoretiskt skulle kunna drivas exklusivt på el. 

Samma månad i fjol utgjorde elbilarna ”bara” 53 procent, respektive 70 procent inklusive laddhybrider.

Renodlade bensin- och dieselbilar stod i augusti för 7,8 procent av nyförsäljningen av personbilar i Norge. Addera icke laddbara hybrider så blir summan 12,3 procent utsläppsbilar. Det är en dramatisk minskning mot i fjol då utsläppsbilarna utgjorde 30 procent. 

Siffrorna för hela året fram till augusti har samma budskap: andelen rena elbilar ökade från 48 till 60 procent. I siffran för ebilar ingår även ett antal vätgasbilar.

Norge har satt värdens tidigaste avvecklingsdatum för diesel och bensin i nybilsförsäljningen: år 2025. Fortsätter utvecklingen på samma sätt blir det inget problem att hålla målet.

Här är nyförsäljningen av personbilar i augusti i Norge i storleksordning efter bilens framdrivning:

Statistiken kommer från norska medlemorganisationen OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken). Elektroniktidningen har delat upp andelarna för OFV:s kategori ”hybrider” i ”laddhybrider” och ”icke laddbara hybrider”. 

En hybrid använder bensin eller diesel för att generera el till elmotorer som driver bilen. En laddhybrid har dessutom ett batteri som kan laddas via en extern anslutning. Icke laddbara hybrider använder elmotor för framdriften enbart av prestandaskäl.**

De bästsäljande bilmodellerna i Norge hittills i år är Tesla Model 3, Toyota Rav4, VW ID4 och Volvo XC40.

Model 3 och ID4 är rena elbilar. Toyota Rav4 är en bensindriven hybrid.* XC40 finns att köpa i Norge av alla sorter men den rent elektriska är populärast. 

FOTNOT
* I Sverige kallar Toyota Rav4 för en ”elhybrid” men i Norge kallas den för en ”bensinhybrid”, och det är vad den är. Den drivs till 100 procent av tankad bensin, även i Sverige.
** Bensinförbrukning, buller, manövrerbarhet, acceleration med mera