Skriv ut

Tidningen Göteborgsposten har hittat en ansökan från Volvo om att få bygga någonting i Torslanda som väldigt mycket låter som företagets planerade 50 GWh-battericellfabrik.

På ritningen står det ”area battery plant”.   Volvo Cars presstalesman Magnus Holst säger att han inte vet varför det står så.

– Jag håller på att grotta i det, men det kan vara så att det finns behov av andra ytor för att hantera batterier. Det kan vara batterisammansättning och väldigt mycket annat, säger han till GP.

120 hektar är annars en lagom yta för den 50 GWh-battericellfabrik som Volvo annonserat att det ska bygga tillsammans med svenska blivande battericelljätten Northvolt.

Töreboda, Norrköping, Mariestad och Umeå är några av de orter runtom i Sverige som ställt i upp den skönhetstävling om lokalisering som Volvo anordnat. 

Men nu antyder alltså ansökan att slutorten kan bli Torslanda, intill den befintliga produktionen av bilar.

Volvo och Northvolt planerar en battericellfabrik på 50 GWh som ska står klar 2026, kosta 30 miljarder kronor och sysselsätta 3000 personer. 

Det officiella budet från Volvo om var fabriken ska placeras är att det fortfarande är en oavgjord fråga.

– Vi undersöker ett antal lämpliga platser i Europa, inklusive Sverige. Men det finns inga beslut fattade, utan det kommer senare när vi gjort en noggrann utvärdering, säger Magnus Holst. 

Northvolts stora plan är att bygga kopior i Europa av de produktionslinor som företaget bygger i Skellefteå.

År 2018 sålde Volvo Cars 640 000 stycken bilar. 50 GWh skulle räcka till att ge dem varsitt 70 kWh-batteri.

Förutom i Torslanda tillverkar Volvo Cars bilar i USA, Belgien och Kina.