Skriv ut

Nu är den franska tågtillverkaren Alstom igång med att bygga ut ett center för så kallad elektrifierad mobilitet i Västerås. Tanken är att skapa en större verksamhet där externa aktörer kan komma och utveckla elektriska drivsystem.

– Sverige är mitt i en grön omställning. Men elektrifieringen av väg- och transportfordon kräver en kompetens som är relativt begränsad i Sverige. Korsbefruktning mellan branscher är nödvändig för att snabba på processerna, säger Rob Whyte vd på Alstom Nordics & Russia i ett pressmeddelande.

När det nya centret står klart i Västerås under 2023 är tanken att dörrarna till labbet ska stå öppna för externa aktörer att utveckla och testa elektriska drivsystem. Igår tog Alstom det första spadtaget i själva byggandet.

Ska sanningen fram så har tanken grott ett tag, likaså har verksamheten smygstartat. Alstom har redan börjat att samarbeta med startups inom e-mobilitet och företaget har haft externa användare i sitt nuvarande testlabb i Västerås, som Alstom tog över i och med köpet av Bombardier Transportation som gick i lås i början av året.

Idén att etablera ett bredare test- och teknikcenter för e-mobilitet i Västerås, med fokus på att utveckla nästa generations elektriska drivsystem, kommer ursprungligen från Bombardier. Företaget ville se korsbefruktning mellan olika branscher och sektorer, inklusive akademin och start-ups.

Tanken var – och är – att centret ska bädda för gemensamma forsknings- och utvecklingsprojekt inom exempelvis entreprenadmaskiner, lastbilar och järnväg. Här ville Bombardier utveckla nästa generations intelligenta energieffektiva drivsystem tillsammans med externa partners – och nu har alltså Alstom tagit över, och förverkligar idéerna.

– Med sitt geografiska läge, närheten till de företag som finns i trakten och med kopplingen till Mälardalens Universitet, är Västerås den perfekta platsen för den här satsningen, kommenterar Rob Whyte.

När Alstom, med huvudkontor i Frankrike, köpte Bombardier Transportation, med huvudkontor i Berlin, i slutet av januari i år blev det franska företaget i ett slag den största järnvägsproducenten i världen efter CRRC.

Idag är Alstom störst på den svenska tågmarknaden, med över 1 000 levererade tåg.