Skriv ut

Lastbilarna ska användas på tio olika ställen i fem länder med start nästa höst. Det är den största preliminärbeställningen någonsin i Europa av en elektrisk lastbil, enligt Volta Trucks.

Volta Trucks grundades så sent som år 2019 men presenterade redan i augusti 2020 sin första konceptbil kallad Volta Zero. Den är designad för stadstrafik med låg förarplats – som i en personbil – för att göra det enklare att kliva i och ur. Det är skjutdörrar till hytten och förarsätet är placerat i mitten för att ge bättre sikt runt om, plus att det finns kameror som ser runt hela fordonet.

Lastbilen är tvåaxlig med en lastkapacitet på 8,6 ton. Totalvikten hamnar då på 16 ton. Den kan ta upp till 16 lastpallar på flaket.

Voltas batteri är på 160 till 200 kWh vilket ger 150 till 200 km räckvidd med en toppfart på 80 km/h. Utvecklingen sker i Storbritannien medan produktionen till att börja med hamnar i Steyr, Österrike.

För ett år sedan landade företaget en beställning på tusen fordon från franska Petit Forestier. Bilarna ska användas för kyltransporter.

Nu kommer en ännu större order, om än inte bindande, från DB Schenker på 1470 stycken.

Det första exemplaret ska levereras till våren och efter en utvärderingsperiod under våren och sommaren är planen att det ska modifieras innan beställningen blir bindande.

Företagen ska tillsammans utveckla en mindre variant på 12 ton.