Skriv ut

Uttjänta elbilsbatterier kan ge hållbart kol till produktion av grafen. Linköpingsföretaget Grafren testar idén tillsammans med Chalmers.

Tanken är att ta vara på grafit från återvunna elbilsbatterier. På så sätt kan uttjänta batterier bli en alternativ kolkälla för grafentillverkning.

Det är Linköpingsföretaget Grafren som tillsammans med stiftelsen Chalmers Industriteknik och Chalmers Tekniska Högskola ska testa förslaget inom ett nytt SIO Grafen-projekt.

– Vår idé är att kreativt återanvända kolkomponenten i de uttjänta batterierna som råvara för grafentillverkning, säger Martina Petranikova, batteriforskare på Chalmers, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det finns ungefär 40 procent kol i den svarta massan av kommersiella LIB:er, den vanligaste typen av batteri som används i elbilar. Idag återvinns inte grafit genom batteriåtervinning, trots att med hydrometallurgi kan majoriteten av kolet återvinnas i ganska ren form.

LIB är kort för litium-jonbatterier.

Det som gör projektet så intressant är just att mängden sålda elbilar ökar i ett rasande tempo. Och ett sätt att minska klimatpåverkan är att återanvända kol som redan finns i värdekedjan.

Om grafenprodukter av batterikol kan få samma kvalitet och egenskaper som produkter tillverkade av orörd grafit kan detta projekt bli lönande för både grafenindustri och batteritillverkning, liksom för återvinningstjänster, hävdar de inblandade.

Projektet väntas vara klart under våren 2022, och fungera som en hållbarhetsguide för grafentillverkare.