Skriv ut

Northvolt har presenterat sin första battericell från miljardfabriken i Skellefteå. Därmed höll bolaget tidsplanen, produktionsstart innan slutet av 2021.

Cellen, som rullade av bandet igår, symboliserar födelsen av en ny industri i Europa: battericellsproduktion i gigaskala. Den ska möta en väntad gigantisk efterfrågan på batterier till elfordon. 

Detta är inte bara Northvolts första egna battericell från en så kallad gigafabrik, utan faktiskt hela Europas.

Svenska Northvolt var först ut att annonsera en europeisk gigafabrik för litiumjonbattericeller och Northvolt är den som också härmed får anses vara först med att ha satt en sådan fabrik i produktion.

Notera dock kvalificeringen ”europeisk”. Asiatiska bolag driver gigafabriker i Europa sedan en tid tillbaka.

En annan kvalificering är att detta faktiskt inte är den första kommersiella battericell som Northvolt producerat. Företaget har en mindre utvecklingslina i Västerås. Cellerna därifrån används sedan 2020 i Northvolts egna batterilager.

Idag planeras i Northvolts spår drygt 30 gigafabriker i Europa, av europeiska, asiatiska och amerikanska aktörer.

Veteraner från de asiatiska jättarna hjälper de europeiska uppstarterna på alla nivåer, från celldesign till personal på fabriksgolvet, med att dra igång deras produktion. 

Asiater hjälper till även i Nordamerika. I USA projekteras gigafabriker av bland annat Ford, General Motors, Stellantis och Volkswagen i samarbeten med SK, LG och Samsung.

Det kommer att annonseras många fler investeringar i gigafabriker. Det var den amerikanska elbilspionjären Elon Musk som myntade begreppet ”gigafabrik” om battericellsfabriker med årskapaciteter som räknas i GWh.

Elon Musk spådde år 2017 att elektrifieringen skulle kräva 100 gigafabriker globalt. Många var skeptiska. Men inte två svenska Tesla-anställda, Peter Carlsson och Paulo Cerruti, som bildade SGF Energy (Swedish Gigafactory) år 2016, sedermera Northvolt.

En viktig faktor bakom att Northvolts lyckats är att även Sverige och EU trodde tillräckligt mycket på Musk och bolaget för att ge Northvolt ett tryggt stöd. 

Om man ska leta efter en milstolpe då Northvolt verkligen kunde korka upp champagnen och konstatera att det rott skeppet i hamn, var det kanske 2019 då bolaget fick stora investeringar från flera biltillverkare.

Bland dem fanns VW, som sedan dess ökat sina investeringar i Northvolt ytterligare. År 2021 lade VW en beställning på 120 miljarder kronor och VW bygger numera även egna gigafabriker med Northvolt som partner.

Northvolt har hittills beställningar för 30 miljarder dollar.  De första kommersiella leveranserna från Skellefteå kommer att ske under 2022.

Det som väntar nu är att slipa och slipa ännu mer på effektiviteten i produktionen. Lösningarna som tas fram för tillverkningsprocessen kommer att kopieras till ytterligare produktionslinor på Skellefteå och till Northvolts kommande fabriker på andra orter. 

Northvolt Ett har hittills 500 anställda från 56 länder. De kommer att bli cirka 3000. Skellefteåregionen kommer att växa med cirka 10 000 personer, inräknat underleverantörer på orten och kringeffekter. 

Northvolt planerar fler gigafabriker i Europa, och har även börjat snegla mot Nordamerika och till och med Asien.