Skriv ut

Med en egen produktion på 10 000 ton katodmaterial år 2024 kommer norska Freyr att kunna täcka det egna behovet för sin battericellsfabrik i Mo i Rana. Året efter ska produktionen vara minst 30 000 ton.

Någonstans i Norden kommer norska battericellsfabrikanten Freyr att uppföra en anläggning för produktion av katodmaterial till litiumjonbatterier av typen litiumjärnfosfat (LFP). Det berättar det börsnoterade företaget i ett pressmeddelande.

När fabriken står klar kommer den att vara den största fabriken av sitt slag utanför Kina, tror Freyr. 

Den exakta orten kommer att bestämmas över de kommande månaderna. Fabriken ska stå klar när cellproduktionen startar i Mo i Rana, år 2024.

Anläggningen byggs i ett samriskprojekt med taiwanesiska Aleees (ja, tre ”e”) som efter 17 år i branschen titulerar sig själv som världens ledande leverantör av just katodmaterial till LFP-batterier. Fabriken byggs enligt Aleees standardritningar.

De två ger även sig själva i uppdrag att bygga upp en leveranskedja i Norden för nordiska järn- och fosfatprodukter. Freyr har även ytterligare initiativ på gång för att stödja nordisk produktion av LFP-katoder. Och så är Freyr i färd med att bygga upp en norsk kapacitet för raffinering av litium. 

Det som är bra med alla dessa lokaliseringar i Norden är att här finns klimatren energi, påpekar Freyr.

Aleees hemmaarena är Taiwan och ett alternativ för Freyr hade varit köpa katodmaterial tillverkat där. Men det skulle kostat 50 000 ton mer i årliga koldioxidutsläpp, enligt Freyrs utredning, vid en produktion på 10 000 ton. Och 150 000 ton när produktionen är 30 000 ton.

Enligt pressmeddelandet finns en växande tillgång till nya råmaterial producerade i den nordiska regionen vilket bådar gott för upprättandet av en nordisk batterinäringskedja

Bland Aleees existerande kunder finns Freyrs partner 24M. Freyr ska bygga battericeller enligt en design från 24M kallad Semisolid som ska kännetecknas av att vara billig att tillverka och ha en hög volymetrisk energidensitet.

Freyr har hittills planerat en kapacitet på 43 GWh till år 2025 och 83 GWh till år 2028. Företaget bygger battericellsfabriker i Norge, USA och Finland.