Skriv ut

Kinas transportelektrifiering har tappat fart så landet funderar på att pumpa in nya subventioner för bilköpare. Det berättar nyhetsbyrån Reuters, som säger sig ha talat med tre personer med insikt.

Kina hade hoppats på att övergången från avgasbilar skulle vara självgående vid det här laget, men tusen komplikationer har som bekant tillstött och bromsat upp ekonomin. 

Skulden läggs främst på pandemin. Ytterligare en faktor är att priset på råmaterial rusat i höjden, liksom priset på halvledarkomponenter. Det här har lett till att nästan alla de stora kinesiska biltillverkarna höjt sina priser.

Kina använder beteckningen NEV, new energy vehicles, om batteribilar, laddhybrider och vätgasbilar.

Det är inte så att NEV-försäljningen minskat – den har ökat dramatiskt. I april i år såldes 45 procent fler NEV-fordon än april året innan. Men Kina är inte nöjt. Motsvarande ökning för mars var mer än 100 procent.

Subventioner som skulle ha upphört detta år kommer därmed kanske att förlängas till nästa år. Beloppen i sig kan ändras, liksom reglerna för vilka fordon som kan få subventioner, liksom hur många bilar som kan få subventioner.

Subventioner och skattelättnader för elfordon har funnits sedan 2009. De började skalas ner årligen år 2020 och planen var att de skulle gå ner till noll år 2023. Planen bekräftades senast vid årsskiftet. Planer för utfasning har funnits även tidigare år, men sedan övergetts.

Källa: Reuters