Skriv ut

”Under andra hälften av detta årtionde” kommer Volvo lastvagnar att kommersiellt lansera en lastbil som drivs av vätgasbränsleceller. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Det som företaget presenterar idag är en prototyp. Kundtester ska inledas om några år.

Enligt Volvo lastvagnar har vätgasdrivna bränslecellselektriska lastbilar en framtid.

De kommer enligt Volvo att användas för transport, särskilt för långa sträckor och tunga energikrävande uppdrag.

– De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.

Ett problem med vätgas är att den visserligen inte ger utsläpp vid drift, men däremot vid produktion. Volvos lastbil kommer dock enligt Volvo att kunna använda så kallad grön vätgas, som produceras med hjälp av el, vind, vatten och sol.

Vätgas används främst i industriella processer. Det pågår försök inom industrin att hitta lösningar som ersätter den smutsiga vätgasen med grön. Den vätgasen kommer transportindustrin i så fall att kunna utnyttja.

– Vi förväntar oss att tillgången på grön vätgas kommer att öka markant under de kommande åren, eftersom många industrier kommer att vara beroende av den för att minska sina CO2-utsläpp, säger Roger Alm.

Volvo Lastvagnar har utvecklat bränslecellsdrift under ett antal år. Nyheten för dagen är en prototyp.

Bränselcellerna kommer från Cellcentric. Det är ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck AG.

Cellcentric bygger en av Europas största anläggningar för bränsleceller. De är speciellt utvecklade för tunga fordon.