Skriv ut

Kinesiska lidarsensortillverkaren Hesai leder en ISO-grupp som ska ta fram en standard för hur prestanda på lidarsensorer för fordonsindustrin ska mätas.

Standarden kommer att heta ISO/PWI 13228. Förarbete pågår baserat på förslag från Hesai.

Gruppen hoppas på köpet standardisera terminologi kring lidar.

Andra medlemmar i gruppen är Denso, Bosch, Sony, Nissan och ZF. Franska lidartillverkaren Valeo bidrar med en vice ordförande.

Lidarsensorer används för avståndsmätning. Framför allt är det ett hett område inom förarassistans och självkörning.

En lidar skickar ut ljuspulser i väldefinerade riktningar och mäter studstiden. Det ger polära koordinater till ogenomskinliga objekt i omgivningen.

En enkel lidar kan mäta avståndet till framförvarande bil, för en avståndshållare.

En komplex lidar placerad på biltaket kan täcka ett synfält på 360 grader runt hela fordonet med så hög densitet att punkterna bildar en sorts 3D-realtidskarta över hela trafikmiljön.

Hur tätt det är mellan punkterna, vilka vinklar som täcks, vilka avstånd lidarn mäter och vilken uppdateringsfrekvens den har – det är några av de grundläggande prestandaparametrar som finns för en lidarsensor.

Gruppledaren Hesai är sedan tidigare involverat i arbeten med standarderna UL4700, IEC TC76 och IEC 60825.

Hesai stämdes för patentintrång i oktober 2019 av amerikanska lidarpionjären Velodyne. Sommaren 2020 nådde de en uppgörelse som inkluderade korslicenser.

En av Hesais kunder är finska Sensible 4, vars självkörningstest i norska Bodø vi rapporterade om igår.