Skriv ut

Nästa år startar kinesiska CATL volymproduktion av ett batteripack som kan ge elbilar en räckvidd på 100 mil. Dessutom går det att ladda från 10 till 80 procent  på tio minuter.

Två kinesiska elbilstillverkare, Li och Hozon, blir först att använda packet, som heter Qilin.

Qilin har en energidensitet på 255 Wh/kg när det använder ternära battericeller och 160 Wh/kg med LFP-celler.

Såhär presenterar CATL prestandaskillnaden mellan Qilin och Teslas 4680-baserade pack.
Klicka för större bild.

Det är ett cell-to-pack-batteri (CTP) vilket betyder att celler sätts samman direkt till batteripack, inte till moduler som i sin tur sätts samman till batteripack.

Volymutnyttjandet är 72 procent vilket enligt CATL är 13 procent bättre Teslas pack med 4680-battericeller. Tesla tillverkar egna batterier, men är samtidigt CATL:s största kund.

Laddning från 10 till 80 procent kan ske på tio minuter. Kylelementen appliceras inte under cellerna utan mellan dem, vilket ger fyra gånger större kontaktyta.

Batteripacket innehåller ytterligare innovationer som förklarar dess prestanda. Se CATL:s pressmeddelande här (länk) och reklamfilm här (länk).

CATL är världens största elbilsbatteritillverkare med en tredjedel av den globala marknaden.