Skriv ut

Hittills i år har nyförsäljningen av diesel- och bensinbilar varit lika stor som försäljningen av laddhybrider och elbilar.

Under tre år har laddhybrider och elbilar segat sig ikapp bensin- diesel- och elhybrider.  

Först att ta marknad var  laddhybriderna. För ett år sedan gick elbilarna förbi. Kurvorna är löpande medelvärden över fyra månaders nybilsregistrering.
Siffror: Trafikanalys
Grafik: Elektroniktidningen

Nyförsäljningen av elbilar och laddhybrider har under de senaste tre åren sakta knaprat sig ikapp fossilbilarna, och kring årsskiftet fick fossilbilarna till slut se sig omkörda. 

De senaste månaderna har fossilerna tagit sig ikapp. Vad som händer härnäst får framtiden utvisa. Som synes i diagrammen har tillväxten av de laddbara gått i vågor.

Av de fem stora personbilskategorierna är det elbilen som nu har ledartröjan. Marginalen är liten: elbilar, laddhybrider och bensinbilar har ungefär en fjärdedel vardera av nyförsäljningen.

Elhybrider ligger på tio procent och dieselbilar strax under femton.

Fram till slutet av juli i år nyregistrerades cirka 169 000 bilar i Sverige, varav 45 000 elbilar, 39 000 laddhybrider, 43 000 bensinbilar, 24 000 dieselbilar och 16 000 elhybrider.

Dessutom registrerades 1200 etanolbilar, 700 gasbilar och 18 i kategorin ”övriga”.

I kampen mellan laddhybrider och elbilar, körde elbilarna om för ett år sedan och har typiskt legat på en knapp ledning sedan dess varje månad.

Siffrorna gäller nyregistrering av personbilar och kommer från myndigheten Trafikanalys.

Enligt organisationen Power Circle finns i Sverige idag totalt 151 000 elbilar och 220 000 laddhybrider. Till detta kan läggas 14 000 laddbara lastbilar, bussar och motorcyklar.