Skriv ut

Ladda bilen på natten när elen är billig och låta den koka kaffet på morgonen när elen är dyr? Eller kanske värma campingtältet när du är på semester? Det är två möjligheter med Volvo EX90, som är Volvos första bil att stödja dubbelriktad laddning. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande idag.

Tekniken kan användas för V2L (vehicle to load) att exempelvis koppla en EX90 till en annan bil som fått slut på batteriet. Eller för att ladda upp elcykeln och värma upp tältet på semesterresan.

En annan möjlighet är V2H (home), att köra laddaren baklänges och låta den strömförsörja ett hem.

Eller V2G (grid) att sälja din batteriel till elnätet. Här nämner Volvo konceptet att bygga virtuella kraftverk genom att koppla samman batterier från många platser. 

De exakta detaljerna är inte utarbetade. Men på vissa marknader kommer Volvo alltså att sälja EX90 med dubbelriktad laddning som tillval.

– Vi utvärderar just nu på vilka marknader som det skulle kunna vara möjligt att erbjuda detta till kunder, skriver företaget i pressmeddelandet.

Några konkurrerande bilar som har den här funktionaliteten redan idag är Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander och Ford F-150 Lightning.

Den sistnämnda har vanliga eluttag på flaket, som du kan plugga in frysen i om strömmen går. Om du vill använda F-150 för V2H eller V2G måste du installera stationär hårdvara för 40 000 kronor hos partnern Sunrun i USA.

Volvo kommer att erbjuda motsvarande hårdvara men säger inget om priser.

EX90 släpps den 9 november.