Skriv ut

Nu finns en sammanställning av presentationerna i det webinarium om batteribyte i tunga fordon som arrangerades i juni av Sweden-China Bridge.

Allt finns i en överraskande lätt PDF (6,4 MB) på 80 sidor som du kan tanka hem här (länk).

Mer än hälften av alla tunga ellastbilar som såldes i Kina under första halvåret i år kan skifta batteripack och inte bara ladda via kabel. 

I fjol var andelen bara en femtedel.  Så trenden är uppenbar. Batteribyte är stort och växer.

I Kina i alla fall. Svenska och europeiska lastbilstillverkare har dock inte gjort några annonseringar inom området. 

Men i juni fick de en chans att möta några av aktörerna i det kinesiska ekosystemet i ett webinarium sponsrat av Trafikverket.

Frågorna mellan deltagare och aktörer gick åt båda hållen. Det känns inte helt osannolikt att kinesiska aktörer kommer att sätta upp batterimackar i Sverige innan svenska lastbilstillverkare hinner annonserar egen teknik.  

Motsvarande sker som bekant på personbilssidan där Nio bygger ett pärlband av batterimackar från Norge till Nederländerna och vidare till resten av Europa.

Ladda ned föreläsningarna här (länk). Här finns även en introduktion av utvecklingen på området.