Skriv ut

Ett av de kinesiska elbilsmärkena, Nio, beställer processorer för ADAS och självkörning från likaledes kinesiska Horizon Robotics, som sedan tidigare bland annat samarbetar med Volkswagen.

Liksom resten av fordonsvärlden använder kinesiska biltillverkare idag amerikanska Nvidia som leverantör av de vassaste kretsarna för avancerade beräkningar inom förarassistans och självkörning.

Men den dörren stängdes delvis i oktober när USA presenterande nya handelsrestriktioner mot Kina.

Nu annonserar Nio att en kommande bilmodell kommer att använda processorer från Horizon Robotics, en av flera kinesiska fabrikslösa tillverkare av AI-processorer. Kontraktet skrevs i förra veckan, rapporterar Cnev Post.

Cnev gissar att Horizons chip ska användas i Nios kommande bilmärke Alps och att kretsen i fråga är Journey 5, Horizons nuvarande vassaste processor för självkörning och förarassistans.

De tre bilmodeller som Nio lanserat i Europa, använder Drive Orin från amerikanska Nvidia. 

Kontraktet behöver inte vara ett svar på USA:s nya handelshinder, för det ryktades om att det pågick en utvärdering av Journey på Nio redan i maj.

Men då kan du istället ta det som ett  tecken på att stora kinesiska biltillverkare redan innan bojkotten hade slagit in på en väg som leder till en värld där de klarar sig utan västerländska chips.

Det är extra intressant just nu att följa vad som händer inom avancerad halvledarteknik i Kina, eftersom USA:s handelsförbud kommer att bromsa Kinas möjligheter att tävla i prestandatoppen. Det ska bli intressant att se hur kinesiska kretstillverkare och -användare kommer att klara av att arbeta med ena handen bakom ryggen.

Enligt Horizon ska tyska Volkswagen använda Journeyprocessorer i kommande bilmodeller. Horizon och VW har ett gemensamt mjukvarubolag.

Horizon grundades 2015 med bland annat amerikanska Intel bland finansiärerna. Bolagets processorer finns i 70 bilmodeller från 20 tillverkare.

Journey 2 släpptes 2019. Journey 3 fanns i volym år 2021. Journey 5 lanserades i fjol somras och kommer kanske att finnas i volymer i Alps under sista kvartalet nästa år.

Nästa år har Horizon planerat att lansera Journey 6. Planen har varit att tillverka den hos TSMC i 7 nm. Det är tveksamt om det blir möjligt med tanke på USA:s nya mer restriktiva förhållningssätt.