Skriv ut

Den europeiska miljölobbyorganisationen Transport & Environment har testat utsläppen från tre laddhybrider och funnit att de är betydligt högre än vad marknadsföringen säger. Med tanke på det borde stater inte klimatsubventionera dem, är slutsatsen.

En laddhybrid är dessutom även rent privatekonomiskt en dålig affär med tanke på elpriser kontra fossilpriser, enligt T&E. 

Testerna utfördes av Universitetet i Graz på laddhybriderna BMW 3, Peugeot 308 och Renault Megane. De gav mer utsläpp än utlovat under pendlarkörning och två av dem även under  stadskörning. 

Idén med laddhybrider är att de flesta körsträckor är korta och att en laddhybrid, det vill säga en elbil med förbränningsmotor som reserv, i praktiken kan göra nästa lika mycket klimatnytta som en renodlad elbil.

I praktiken kör de för det första ofta även kortare sträckor på utsläppsmotorn, enligt T&E. Många företagsbilar laddas sällan och kör sina allra flesta kilometrar på förbränningsmotorn. 

För det andra ger laddhybrider mer utsläpp än marknadsföringen säger även när de startas under ideala förhållanden med ett fulladdat batteri. Detta visades i Grazuniversitetets test.

Enligt T&E är laddhybriderna "ingen lösning utan en farlig distraktion". Förslaget är att de från och med nu ska beskattas efter verkliga utsläpp, inte teoretiska.

BMW 3 gav tre gånger mer utsläpp än utlovat på en pendlarsträcka på 55 km, Peugeot 308 och Renault Megane gav 20 procent respektive 70 procent mer.

I stadstrafik hade Peugeot hälften av utlovad batteriräckvidd och BMW hade 70 procent medan Renault faktiskt hade utlovad räckvidd.

Läs mer här.