Skriv ut

Tyska Volkswagens ambitioner inom batteritillverkning fortsätter att växa. Enligt företagets teknikchef ska VW inte bara göra investeringar i gruvor och förädling utan siktar även på att bli global batterileverantör. 

Som planen ser ut nu kommer VW att själv tillgodose hälften av sin egen batteriefterfrågan. Samtidigt kommer VW att sälja batterier till tredje part. Ford är en annonserad kund.

En av orsakerna till försäljarambitionen är att VW tror att batteriformat kommer att de facto-standardiseras och att VW vill bli en av dessa standarder.

Uppgifterna kommer från styrelsemedlemmen Thomas Schmall som berättat för nyhetsbyrån Reuters. Han sade även för att råmaterialutbudet är en flaskhals i batteriekosystemet. 

– Det är därför vi investerar direkt i gruvor.

VW är inte den första biltillverkare som säkrar sin egen materialproduktion. Men biltillverkare som säljer batterier till andra biltillverkare är ovanligt. Ett undantag är kinesiska BYD som säljer till bland annat Tesla. 

Projekten i batterinäringskedjan hanteras av VW:s dotterbolag Power Co. Det siktar på en försäljning på 20 miljarder euro år 2030. Från noll euro idag. Produktion startar år 2025 i Salzgitter, år 2026 i Valencia och 2027 i Ontario.

Till dess är VW en av svenska battertillverkaren Northvolts viktigaste kunder.

Halva personalstyrkan i Power Co är rekryterad från de asiatiska företag som dominerar batteritillverkningen idag. Det är ett vanligt knep bland europeiska och amerikanska batteritillverkare för att bootstrappa upp sin egen kompetens.