Skriv ut
Profibus blir med största sannolikhet Europastandard, trots allt. En andra röstningsomgång håller på att avslutas i Cenelec. Standardförslaget för tre europeiska fältbussar ser ut att godkännas. Sverige röstar nej även denna gång.

Ett halvår efter att Profibus, FIP och P-Net nekades status som Europastandard, genomför det europeiska standardiseringsorganet Cenelec en ny omröstning. Röstningsreglerna har ändrats så att några få små medlemsländer inte längre skall kunna blockera en standard från att bli antagen.

Vid förra omröstningen om prEN 50170 som normen kallas, sade Sverige nej tillsammans med Storbritannien, Irland, Island och Finland. Det räckte för att stoppa förslaget. I den andra omröstningen som avslutas under mars månad avspeglar medlemsländernas röststyrkor deras inbördes storlek.

Ett standardförslag antas med kvalificerad majoritet, vilket innebär att det krävs mer än 70 procent ja-röster för att ett förslag skall gå igenom.



Gemensamt skikt


De bussar som ingår i standardförslaget, det vill säga Profibus, Fip och P-Net, är tre lösningar som har lite gemensamt. Men Cenelec vill nu utveckla en gemensam standard för tillämpningsskiktet. Avsikten är att oavsett vilken fältbuss som används skall den uppföra sig likadant gentemot användaren. Det skall också bli praktiskt möjligt att koppla samman de tre bussarna.

Projektet att utveckla ett gemensamt tillämpningsskikt till de tre fältbussarna kallas NOAH. Enligt planerna startar projektet i april i år. NOAH kommer att pågå under tre år.

Ytterligare en nyhet är att Fieldbus Foundation har inbjudits att delta i NOAH. Fieldbus Foundation utvecklar en internationell fältbuss baserad på de delar av normen IEC 1158 som nu finns färdiga. Om samarbetet verkligen blir av kommer förmodligen också den fältbuss som utvecklas av Fieldbus Foundation att läggas till Europastandarden.

Fieldbus Foundations inträde är en oväntad vändning. Det finns en konflikt mellan prEN 50170 och normen IEC 1158. Bakgrunden till att prEN 50170 över huvud taget kom till var att de nationella standarderna för Profibus, P-Net och Fip hotades av indragning när IEC 1158 med automatik fick status som Europastandard.

De tre nationella normerna är nämligen delvis motstridiga till IEC 1158. En gemensam Europastandard för de tre formulerades därför för att rädda kvar dem. Det är viktigt att påpeka att IEC 1158 ännu inte är någon fungerande fältbuss. Endast de två lägsta nivåerna i protokollet är definierade.



Osammanhängande


Från svensk sida har man hela tiden varit kritisk till att slå samman tre olika standarder. Det är ett viktigt skäl till att den svenska referensgruppen TK65 under ledning av ordföranden Leif Danielsen enhälligt sagt nej till förslaget två gånger i rad. Svenska elektriska kommissionen, SEK, som är svensk medlemsorganisation i Cenelec har följt gruppens rekommendationer.

Strax före det senaste mötet i den svenska referensgruppen TK65 hade Siemens bjudit in kommittén till ett informationsmöte. Avsikten var att presentera företagets argument för en Europastandard för fältbussar. Siemens har nämligen ingen representant i TK 65, där frågorna om fältbussar behandlas.

Frågan om en Europastandard berör Siemens i högsta grad. Profibus är dominerande bland fältbussar i svensk industri. Med omkring en tredjedel av den svenska marknaden har den skapat sig inofficiell status som industristandard. Men även om Profibus är en öppen standard och många leverantörer kan ansluta sig mot Profibus är det i första hand Siemens fältbuss.

Lars H Larsson, Siemens specialist på Profibus, försvarade det europeiska standardförslaget. Han menade inte att det var något problem att tre olika fältbussar ingår i standardförslaget.

- Det är så här man skall genomföra en så kallad "fast track procedure" för att snabbt nå fram till ett resultat. De tre fältbussarna är inte heller oförenliga sinsemellan. Dessutom kommer harmoniseringen av dem att fortsätta.

- En och samma fältbuss kan inte användas i alla situationer. De här bussarna kompletterar varandra. I vissa lägen är till exempel Fip lämpligare att använda än Profibus.



Handelshinder


Lars Liljegren från ABB Industrial Automation och teknikbevakare på området fältbussar i TK 65, var uttalat kritisk mot en särskild fältbussstandard för Europas del.

- Det är olyckligt att internationell standardisering används för att skapa handelshinder. Det resonemang som nu verkar försigå inom EU, där man säger att man vill komma före USA och Japan är helt förkastligt anser jag.

Det finns en konkret kommersiell bakgrund till den stundtals hårda ordväxlingen på mötet. Det företag som har en Europastandard i ryggen har en fördel på marknaden. Vid offentlig upphandling

i EU-länder skall de leverantörer som följer standard prioriteras. Det var ett faktum som oroade flera av referensgruppens medlemmar.

Exempelvis är de kommunala VA-verken stora och viktiga användare av automationsutrustning. Men varför spelar det så stor roll hur Sverige röstar? Det verkar vara klart att prEN 50170 kommer att godkännas i Cenelec oavsett om det blir ett svenskt ja eller nej.

- I vilket fall är det ju en markering. Och man kan ju inte säkert veta att alla länder röstar på samma sätt som förra gången, svarade Lars Liljegren.

Mats Udikas