Lundaföretaget Timespace Radio lägger ner sin radioteknikutveckling och sparkar all personal. I stället används bolaget för att ge etikettföretaget Printcom en genväg in på Stockholmsbörsen.
Timespace Radio utvecklade fram till i våras en radiolänk kallad TSR 34. Den utnyttjade både rums- och tidsdelning för datakommunikationen och kunde därför användas både som ren datalänk och för yttäckning. Tyvärr fungerade den inte kommersiellt. Timespace satsade i stället på en enklare länk för de licensfria frekvensbanden, men nu läggs alltså även den utvecklingen ned.
- Vi avbryter all verksamhet. Med dagens ekonomiska läge har det varit för svårt att få in nytt kapital eller att sälja företaget, säger vd Lars Paulsson.
Enligt honom var utvecklarna mycket nära att kunna presentera en prototyp av den nya länken men det räckte inte för att övertyga investerarna.
- Vi har hela tiden varit tydliga med att vi bara har haft kapital för att ta fram en prototyp, säger Lars Paulsson.
Affären med Printcom är ett försök att rädda något av aktieägarnas satsade pengar. De får tillsammans 30 procent av etikettföretagets aktier efter affären under förutsättning att den godkänns av en extra bolagsstämma.
För de tretton utvecklarna och företagets vd Lars Paulsson återstår uppsägning.
- Vi avbryter all verksamhet. Med dagens ekonomiska läge har det varit för svårt att få in nytt kapital eller att sälja företaget, säger vd Lars Paulsson.
Enligt honom var utvecklarna mycket nära att kunna presentera en prototyp av den nya länken men det räckte inte för att övertyga investerarna.
- Vi har hela tiden varit tydliga med att vi bara har haft kapital för att ta fram en prototyp, säger Lars Paulsson.
Affären med Printcom är ett försök att rädda något av aktieägarnas satsade pengar. De får tillsammans 30 procent av etikettföretagets aktier efter affären under förutsättning att den godkänns av en extra bolagsstämma.
För de tretton utvecklarna och företagets vd Lars Paulsson återstår uppsägning.
Jonas Ryberg