Skriv ut
Konsumentprodukter driver på tillväxten för flexibla mönsterkort.
Flexibla mönsterkort, vanligen kallade flexkort, forstätter att växa i popularitet trots att de är förhållandevis dyra. Orsaken är att de löser utrymmes- och förbindningsproblem i handhållna konsumentprodukter som mobiltelefoner, platta bildskärma, PDA:er och digitalkameror.


Det är också dessa områden som spås stå för den största tillväxten de kommande fem åren enlig det engelska analysföretaget BPA.


Det kommer också nya marknader inom medicinteknik, rymdtillämpningar och för försvarselektronik. Men de är betydligt mindre än för konsumentprodukter som kommer att vara helt dominerande de närmaste tre till fem åren.


Längre än så sträcker sig inte BPA:s prognos men företaget noterar att många asiatiska företag arbetar med nya material och tekniker som lovar att bli billigare än dagens tekniker.


Tillverkningen av flexkort kopplade till vanliga mönsterkort, så kallade flex-rigid, och vanliga flexkort sker huvudsakligen i Asien. Den europeiska och amerikanska produktionen är i första hand inriktad på militär- och rymdprodukter.


Tidigare har de japanska företagen varit dominerande men de fick se sig passerade av övriga asiatiska länder i fjol. Det land som växer snabbast är såklart Kina. Landet förväntas stå för 29 procent av produktionen i Asien år 2008.

Per Henricsson