Skriv ut
TRE MINUTER MED...Anna Svärdemo-Alander
Anna Svärdemo-Alander är jurist på Elektronikindustriföreningen och kritisk mot oflexibla kontrakt mellan kund och leverantör.


Leverantörer tittar mycket på så kallad Lean production, välplanerad produktion som flyter i en jämn ström från beställning till leverans. Men du har upptäckt en flaskhals, kontrakten?

- Stora kunder använder standardiserade kontrakt som är skrivna på koncernnivå och därför svåra eller omöjliga att ändra. Det är inte bra för vare sig kunden eller leverantören. Villkoren ser ju helt olika ut för olika affärsprocesser. Det borde avspeglas i avtalen.

Vad kan det handla om konkret?

- Det kan stå i ett avtal att kunden kan kräva en omställning precis när som helst, med kostnaderna på leverantören.

Med ett sådant krav borde kunden i retur arbeta väldigt nära sin leverantör för att ge insyn i de relevanta strategiska besluten. Det minimerar risken för lagerförluster och uppsägningar. Man kan undvika konkurser.

Hur hanterar leverantörerna detta idag?

- En del av avtalen går helt enkelt inte att efterleva. Kundens förhandlare kan säga "det är inte så det är tänkt", men de har inte mandat att ändra skrivningarna, som måste gå till juristerna.

Vad har kunden för intresse av att sänka sina krav?

- Inte ska kunden behöva sänka sin krav! Det handlar om att ställa rätt dignitet på krav i rätt sammanhang.

Vad är lösningen?

- Att bort onödiga avtalsvillkor och förändra de felaktiga avtalsvillkoren, ett slags lean-tänkande vid avtalsskrivandet. Det finns redan väl fungerade verktyg som Lean Production för att arbeta med processer, varför skulle avtalsprocessen vara undantagen?
2005-01-26 15:08:00