Skriv ut

Av de tio största tillverkarna av ellastbilar är endast Volvo på plats åtta icke-kinesisk. Nyhetsbrevet Om EV har kartlagt den kinesisk ellastbilsmarknaden.

Nyhetsbrevet om EV – med mer detaljer och ordentliga källhänvisningar – finns här.

Ingenstans i världen tillverkas så många tunga ellastbilar som i Kina – 85 procent av samtliga i fjol. Toppade på 13 procent gjorde Sany. Volvo knep plats åtta med fyra procent.

De tio största är Sany, XCMG, Geely, Zheng Yutong, SAIC, Beiben, Dongfeng, Volvo, Infore och samt Foton. 

Minns proportionerna, men glöm de exakta siffrorna.  – det finns olika statistik för fjolåret som skiljer ganska mycket. Det totala antalet som registrerades i fjol var 60 000. Eller 32 000(!).

I januari försvann inköpsstödet i Kina efter tio år. Det kan ha skjutsat upp försäljningen mot slutet av av i fjolåret. En prognoos säger ändå att försäljningen kommer att fortsätta öka 2023, 2024 och 2025.

Samma källa bedömer att andelen som stöder batteribyte kommer att öka till 70 procent år 2025. Hälften av de kinesiska lastbilarna stödde batteribyte i fjol. Det är alltså en stor trend, men den är ickeexisterande utanför Kina.

1250 bränslecellslastbilar såldes i fjol i Kina. Samma källa igen tror att det pågår ett mycket dramatiskt prisfall på tekniken och att bränslecellslastbilarna kommer blir fler.

Sany Group ska snart visa en ellastbil som har en räckvidd på 800 km och har ett batteri med storleken 1165 kWh – tidningen Om EV lämnar dock en viss reservation för översättningsfel.

Utvecklingen ska ha skett genom förbättrad packdesign, bättre värmehantering, fyra delsystem i batteriet för att förbättra pålitligheten, bättre laddning (800 V och fyra laddhandskar) och bättre systemdesign som bland annat förbättrat energieffektiviteten med 20 procent.