Skriv ut

Koldioxidavtryck på upp till 150 kg/kWh och regnskog som skövlas för att bryta nickel – i en debattartikel beskriver vd:n för den svenska batteriuppstickaren sina kinesiska konkurrenter som klimat- och miljöbovar.

Peter Carlsson

Peter Carlsson har fått en debattartikel publicerad i den brittiska ekonomitidningen The Economist. Han hyllar stora kinesiska batteritillverkare som CATL, Eve och BYD för att de lyckats med att skala upp tillverkningen av produkter som världen behöver

Samtidigt anklagar han dem för att nonchalera miljö och klimat.

Han hävdar att kinesiska företag utvinner nickel i Indonesien på ett miljövidrigt sätt genom att hugga ner regnskog, driva sina maskiner med diesel och släppa ut gifter i floder och hav.

Han hävdar att koldioxidavtrycket för kinesiska batterier ligger någonstans mellan 100 och 130 kg per kWh vilket han beskriver som ”avskyvärt högt”.

Han ger inga källor till påståendena.

Northvolt kommer att producera batterier med en tredjedel av det avtryck som kinesiska batterier har idag, enligt Northvolts egna beräkningar.  

Debattartikeln i The Economist ligger bakom en betalvägg.