Skriv ut

Ett robust nickelvätebatteri hoppas efter lång och trogen tjänst i rymden kunna konkurrera med litiumjonbatterier i batterilager på jorden.

Orsaken är att en forskargrupp på Stanford för fem år sedan upptäckte en komponent som kunde ersätta de dyra platinakatalysatorer som använts hittills. Det är en katalysator av nickel, molybden och kobolt med en prislapp på 20 dollar per kg.

Forskningsledaren Yi Cui är nu ordförande och teknikchef på Enervenue.

I höst ska en fabrik på 92 900 kvadratmeter stå klar i Kentucky med en kapacitet på upp till 5 GWh/år. Om allt går bra kommer den att skalas upp till 20 GWh.

Enervenue tror att den ska kunna konkurrera med det pris som litiumjonbatterier är på väg mot.

Det Enervenue har idag är en pilotlina för 100 MWh. Potentiella kunder har lagt ordrar på sammanlagt 7 GWh till ett värde av 400 miljoner dollar.

Kemin i sig är gammal – den utvecklades på 70-talet.

Det krävs inga särskilda värme-, kyl- eller säkerhetssystem. När batteriet laddas bildas vätgas. Och laddat finns ett övertryck i behållaren. Men batterierna är brandsäkra. Kemin har en naturlig säkerhet som vänder reaktionen om temperaturen skulle rusa.

Vid urladdning oxideras vätet och omvandlas tillbaka till vatten. Katoden är nickelhydroxid och anoden väte.

Energidensiteten är inte lika hög som litiumjonbatterier så batteriet är i första hand tänkt för batterilager. Men verkningsgraden är 90 procent – bättre än litiumjonbatterier. Det krävs inget underhåll och antalet laddcykler ska vara 30 000, motsvsrande kanske 30 år.

– Det är nog det mest hållbara batteri som finns, säger vd Jorg Heinemann.

Det fungerar dessutom mellan -40 och +60 °C.

Företaget har tagit in 112 miljoner dollar sedan 2021.