Skriv ut

Plötsligt har Fords bygge av en battericellsfabrik i Marshall, Michigan gått i ett pausläge och Ford svarar inte på frågor om varför. Det kan vara kinasamarbetet. Det kan vara strejkhotet. Eller något annat?

Investeringarna i USA:s batteriekosystem sköt i höjden när Joe Biden lanserade ett extremt frikostigt subventionsprogram för ett år sedan.

Men nu gjorde ett av projekten plötsligt halt – en battericellsfabrik för 3,5 miljarder dollar som Ford bygger i Marshall, Michigan. Planerna på en battericellsfabrik med 2500 arbetsplatser avslöjades så sent som i februari.

Ford vägrar avslöja varför och säger bara att det finns flera saker att överväga och att företaget inte fattat ett slutgiltigt beslut om storleken på sin investering.

– Vi pausar arbetet och begränsar utgifterna tills vi är säkra på att vi kommer att kunna driva anläggningen på ett konkurrenskraftigt sätt.

Ett problem kan vara den kinesiska partnern CATL, världens ledande batteritillverkare. Ford tryggade projektet genom att ta denna erfarna partner i handen.

Men istället för att tacka och ta emot, protesterar flera kongressledamöter och pekar på att CATL gör affärer med gruvföretag i Xinjiang där det ska pågå tvångsarbete. Amerikanska företag får inte importera material som inte bevisats var fria från tvångsarbete.

En republikansk ledamot föreslår att Ford ska lägga ner hela projektet i Michigan.

CATL säger sig ha sålt sina tillgångar i Xinjiang. Men frågan är även om en battericellsfabrik som använder kinesisk teknik ens kan ta del av Bidens subventionsprogram, vars syfte är att bygga ett batteriekosystem som är oberoende av just Kina.

En annan komplikation kan vara den pågående konflikten mellan fackföreningen United Auto Workers och Ford, GM och Chrysler. UAW anklagar Ford för att spela med battericellsfabriken som ett påtryckningsmedel för att slippa förhandlingar.

De tre stora amerikanska biltillverkarna har lagt ned 65 bilfabriker under de senaste 20 åren, summerar UAW.

– Nu har de till och med börja hota oss med att lägga ner fabriker som inte ens byggts än.

Den amerikanska biltillverkaren Elon Musk har kommenterat konflikten och sagt att UAW:s krav på lönehöjningar skulle driva Chrysler, Ford och GM i konkurs.

KÄLLA: Washington Post