Skriv ut

Slovakiska Inobat lanserar en battericell av egen design avsedd för militära drönare och obemannade flygarkoster (UAV). Även civila uppgifter som luftspaning och infrastrukturövervakning kan vara intressanta.

Bland europeiska batteritillverkare är slovakiska Inobats claim to fame en bred satsning på design av skräddarsydda battericeller. Ett flertal olika modeller kokar ständigt i testlabbet. Nu anser företaget att en av designerna, kallad E10, är mogen för lansering.  

Flygtiden ska vara upp till 40  procent längre och nyttolasten upp till 60  procent högre än konventionella batterier med grafitanod. E10 har kiselanod. Laddningen ska ske upp till fem gånger snabbare. 

E10 ska enligt Inobat vara Europas första inhemska battericell skräddarsydd drönare. Egenskaper som krävs är hög effekt, hög tillförlitlighet och flexibel formfaktor. Det ska vara den första helt europeiska motsvarigheten till litium-polymerceller som traditionellt tillverkas i Asien.

– E10-batteriet positionerar Europa som ledande inom energisjälvständighet för UAV, säger Marian Bocek, vd och medgrundare till Inobat.

Han tycker att Slovakien kan positionera sig som en ”nyckelaktör i EU:s och Natos teknologiska kapacitet.”

E10 tillhör Inobats fjärde generation (Gen4) kemi-plattformar. Den har en gravimetrisk energitäthet under Wh/kg, laddtid från 10 till 80 procent på under 15 minuter, och ska tåla minst 750 laddcykler vid 1C-1C med 80  procent kvarvarande kapacitet.

Sektorer som Inobat skräddarsyr celler för är energi, fordon – särskilt nyttofordon, motorsport och flyg.

Läs Elektroniktidningens intervju av Marian Bocek från 2022.