Svenska Cling Systems ska hjälpa kinesiska batteritillverkaren Farasis att hitta användning för sina elbilsbatterier i en annan tillämpning – energilager.
Konkret kommer Farasis celler och moduler – nya och begagnade – vad som för tillfället finns på lager – att bjudas ut på Clings batterimarknadsplats S1.
![]() |
Shawn Wu |
– Varje kilowattimme vi återanvänder till långtidslagring sparar råmaterial och minskar CO₂-utsläpp, säger Shawn Wu, Head of Operation på Farasis Energy Europe.
– Genom samarbetet med Cling får vi en nyckelfärdig kanal för att göra detta i stor skala.
Farasis batterier är egenligen designade för elfordon – bland annat Mercedesbilar.
Utmaningen för den som arbetar med cirkularitet i batteriekosystemet är inte återbruket i sig – utan att lyckas lägga beslag på batterier. Här har Cling lyckats knyta till sig en fin partner.
Farasis tillverkar sina litiumjonbattericeller i Kina men bygger moduler och pack i Turkiet.
Clings cirkulära batterimarknadsplats S1 kopplar samman verifierade köpare och säljare, automatiserar regelefterlevnad och förkortar transaktionstider för celler, moduler och batteripack.
Varför finns även nya elbilsbatterier till salu?
![]() |
William Bergh |
– Efterfrågan på elbilar har gått ned helt enkelt. Sen kommer den gå upp och sen ned igen. Dessa svängar gör det svårt för producenter och OEM:er att hålla effektiva lager, säger Clings grundare William Bergh.