JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reportage

REPORTAGE

REPORTAGE Nordic Semiconductor gick från ingenting till ledande leverantör av systemkretsar för Bluetooth LE. Nu ska den vinnande formeln appliceras på LTE-M och IoT-NB.

Scanreco är en doldis. Ändå har företaget en världsledande ­ställning inom utveckling av extremt säker radiostyrning av mobila ­maskiner med kran. I oktober gick flytt­lasset till större lokaler strax söder om Stockholm. Nu är företaget redo att expandera.

Göteborgsföretaget Zeropoint  har dykt upp från stealth mode med IP-block som gör datakomprimering mellan minne och cpu. I ledningen finns en branschveteran och en Chalmersdoktor.

Med en lättviktig laserlänkterminal på bara 180 gram kan även nanosatelliter på ett kilo börja rapportera via bredband. Tekniken är redo att tas i bruk och är ytterligare en i raden av tillämpningar för Rise Acreos berömda kvantbrunnar. Professor Qin Wang och hennes student Adrien Chopard demonstrerar för Elektroniktidningen. 

Datacenter växer upp lite överallt. En stor utmaning framöver är att öka datamängden som skickas mellan servrar och andra enheter utan att energiförbrukningen drar iväg. För det krävs vassa optiska länkar. Fyrdubblad kanaltakt samtidigt som effektförbrukningen per bit minskar med en tiopotens, är målet för ett forskarteam på Chalmers.

Hur mycket effekt krävs för att skicka 10 Gbit/s över 10 000 km? Ingen vet säkert. På Chalmers arbetar ett forskarteam med att förstå vad som drar energi i optiska korthålls- och långhållslänkar. Visionen är att vid bibehållen datatakt kunna minska effektförbrukningen till en tiondel av vad dagens optiska länkar förbrukar.

En optisk förstärkare fri från brus är vad en forskargrupp på Chalmers utvecklar. Nyligen lyckades teamet visa att deras lösning kan förlänga räckvidden i ett fibersystem för långdistanskommunikation med en faktor 5,5 jämfört med då traditionella förstärkare används. Nästa steg är att testa hur tekniken står sig i trådlösa optiska länkar – siktet är ställt på månen, sen mars.

En ytemitterande laser som ger blått ljus skulle bana väg för en mängd tillämpningar, likt den blå lysdioden gjort. Flera forskargrupper har försökt skapa en blå Vcsel, men stött på problem. På Chalmers har ett forskarteam satt fingret på ett fundamentalt fel i laserdesignen flertalet utgått från. Insikten kan vara ett första steg mot en fungerande komponent.

En bil som tar fullt ansvar för körningen på avgränsade sträckor. Och till ett rimligt pris. Det är målet för Volvos Drive me-projekt. Elektroniktidningen har talat med projektets utvecklingschef Erik Coelingh om hur det blir verklighet.

Nevs tar sitt DNA från Saab, men kör inte vidare i samma spår som tidigare. Tvärtom. I Trollhättan är ambitionen att leverera mobilitet snarare än en fysisk produkt i form av en bil. Kapitalet, liksom inspirationen, kommer från Kina.

Elektronik­tidningen har talat med göteborgska Miveo, som levererar boknings­system för bil­delning. Vi pratar bland annat om vad det är som driver intresset för bil­delning och vad man tar sig till när det för till­fället inte råkar finnas en bil att dela.

Inissions åtta svenska fabriker ska bli fem. Elektroniktidningen har träffat marknadschef Olle Hulteberg som berättar om hur ”inissifieringen” av produktionen fortsätter.

Göteborgsföretaget Smoltek styrka är förmågan att styra hur extremt små kolfibrer växer. Tekniken är CMOS-kompatibel och kan användas för att skapa förbindelser i halvledare. I år har dock en helt ny tillämpning tagit fart – att bygga kondensatorer av fibrer. De kan skapas direkt på ett okapslat chip (die), i kapselssubstratet eller i en interposer.

Om elfordon ska få ett brett genombrott krävs något nytt. En elskena i vägen som driver och laddar alla fordon, stora som små, kan vara en sådan möjlighet. Två svenska företag – Elways och Elonroad – jobbar med varianter på samma tema.

Elvägar på väg – kan man ordvitsa. Fast i Sverige är det just så. Ska vägtrafik bli fossilfri krävs eldrift. Samtidigt är det meningslöst att helt förlita sig på batteri för lastbilar. Något annat måste till och lovande tekniker finns. Hotet är snarare allt för snabba populistiska politiska beslut, tagna innan teknik och ekonomiska förutsättningar mognat.

Under midsommarveckan invigdes Europas första elväg på E16 mellan Kungsgården och Sandviken. På den två kilometer långa eststräckan ska hybridlastbilar från Scania koppla upp sig mot luftburna kontaktledningar och köra på endast el i upp till 90 kilometer i timman. Testet ska pågå i två år och utmynna i om tekniken är ekonomiskt försvarbar.

De nya svenska subventionerna av hembatterier ändrar dramatiskt den ekonomiska kalkylen för elprosumenter – hushåll som producerar sin egen el. Detta är goda nyheter för Box of Energy, som levererar nämnda batterier.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)