Skriv ut

Batteripaketet ramlar ner i en metallkross som tuggar sönder det i småbitar. Volkswagen har byggt en liten fabrik för återvinning av batterier från elbilar, och bjuder på en film från dagen då anläggningen tog sina första tuggor.

Se filmen nedan i slutet av artikeln! Den dokumenterar noggrant varje scen. Titta några gånger så kanske du kan börja jobba där direkt!

I starten av processen finns ett antal manuella moment för att skruva isär delar. Men ganska snart lämpas ett stort pack upp på ett löpande band och ramlar ner i en metallkross.

I krossen finns en övervakningskamera. Resterande automatiska moment som torkning och separation sker utanför vår blick.

Filmen slutar med tre glasburkar på ett bord märkta ”plast”, ”koppar och aluminium” och ”svartpulver”. Det sistnämnda innehåller litium, kobolt, mangan, nickel och grafit.

Svartpulvret kommer efter filmen att lämna anläggningen och gå vidare till hydrometallurgiska processer för ytterligare separering. På sikt ska 90 procent av batteriet kunna återvinnas.

Anläggningen finns intill den batterifabrik som VW bygger med Northvolt i Salzgitter. Kapaciteten är 3600 batteripaket per år, cirka 1500 ton.

I pilotfasen hanteras bara fem batteripaket per arbetsskift. Det är ingen brådska. Det kommer att dröja ett antal år innan dagens elbilsbatterier börjar tjäna ut i större skala.

Förr fanns en oro för batteriernas livslängd. Men det har visat sig att de typiskt överlever bilarna de sitter i. Därefter kommer de kanske först att återanvändas – beroende hur teknik, tillgång och efterfrågan utvecklas i framtiden – innan de återvinns.

VW lyfter fram en av sina anställda som hjärnan bakom företagets egen återvinningsprocess Lithorec: geologen Stella Konietzko. Hon började planera för återvinningen för tolv år sedan som industridoktorand på Volkswagen.

Återvinning finns i alla europeiska batteritillverkares plan. Svenska Northvolt räknar med att hälften av dess råmaterial kommer att hämtas från återvunna batterier redan år 2030. Det är snäppet mindre ambitiöst än det låter, eftersom Northvolt klassificerar skrot från den egna tillverkningen som batterier för återvinning.

Återvinningen handlar inte bara om miljövänlighet. Råmaterialet är en kritisk resurs och många tillverkare har ännu ingen långsiktig plan för hur det ska anskaffas.