Skriv ut

Zenseact utvecklar mjukvara som ska underlätta för bilföraren i alla lägen. Ibland kan föraren släppa taget helt, då ska bilen ta fullt ansvar, ibland hjälper mjukvaran föraren att köra säkrare. Ödgärd Andersson, vd på Zenseact, berättar hur företaget ska parera för att närma sig visionen att ingen person skadas i trafiken.

I höst lanserar Zenseact sin första produkt – OnePilot. Det är en mjukvara som kommer i tre nivåer: Drive, Cruise och Ride. De två första är avancerade förarstödssystem med högre precision än dagens system, medan Ride kör bilen helt själv och tar ansvar för det.

OnePilot släpps i samband med att Volvo Cars lanserar sin helelektriska SUV senare i år.

– När vi lanserar vår mjukvara finns all nödvändig hårdvara i Volvobilen från dag ett, men den självkörande funktionen är inte påslagen, säger Ödgärd Andersson.

Zenseact och Ödgärd Andersson

Mjukvarubolag Zenseact i Göteborg – ägt av Volvo Cars – utvecklar en produkt för självkörande personbilar. Företaget lanserades hösten 2020 efter det att Volvo Cars och Veoneer beslutat att dela upp det samägda mjukvarubolaget Zenuity.

Ödgärd Andersson blev vd för Zenseact kort efter lanseringen. Fyra år tidigare hade hon rekryterats från Ericsson för att ta över ansvaret för mjukvaru- och elektronikutvecklingen hos Volvo Cars. Innan hon fick vd-rollen på Zenseact var hon ansvarig för digitalisering hos biltillverkaren.

Anledningen är att en stor mängd data från bilar i trafik först måste samlas in för att Zenseact ska kunna validera att allt fungerar när den självkörande funktionen slås på. Drive och Cruise är däremot aktiva direkt.

Konceptet bygger på ett ständigt lärande. I takt med att bilar ute på vägarna samlar in data kommer Zenseact att lära av tidigare kanske okända scenarior. Nya lösningar skapas, som sedan matas tillbaka till bilarna.

– Vi tänker oss att släppa uppdaterad mjukvara var sjätte vecka med förbättrade algoritmer och nya funktioner. Så bilen blir säkrare och säkrare hela tiden.

För att skapa detta har Zenseact cirka 600 mjukvaruutvecklare. De allra flest i Göteborg, men även ett 30-tal i Kina. Tillsammans ska de förverkliga beslutet som togs från start: att arbeta tätt med Volvo och Polestar för att snabbt få ut fungerande mjukvara istället för att skapa säljmaterial till Powerpointpresentationer.
 
– Vi har ett väldigt nära samarbete där vi utvecklar våra delar som vi integrerar mot Volvo. Vi har faktiskt utvecklingsleveranser flera gånger om dagen till Volvo.

Vill du jobba med noll i siktet?

Idag dör över 1,3 miljoner människor i trafiken varje år. Bara i USA dör 6 000 fotgängare årligen. Det vill Zenseact ändra på.

På Lindholmen i Göteborg har företaget nära 600 mjukvaruutvecklare med ”Nollvisionen” som det gemensamma långsiktiga målet. Här finns cirka 60 som utvecklar deeplearningsystem och 150 som arbetar med kamera- och lidarsystem. Till detta kommer ett mycket stort antal C++-kodare samt en mängd utvecklare av test och datahantering.

Vill du också utveckla med säker trafik i fokus? Zenseact har ständigt behov av kompetens inom alla nämnda områden.

Den kraftfulla datorn och hårdvaran i den kommande elbilen är det Volvo som valt, i samarbete med Zenseact. Här finns sju kameror, plus fisheye-kameror för objekt nära bilen. Likaså har Zenseact tillgång till två kameror som övervakar föraren.

– Det är ganska viktigt när man talar om självkörande för du måste veta att föraren är beredd att ta över när det behövs.

Volvobilen har även en stor mängd ultraljudssensorer, liksom fem radar och en högprestanda lidarsensor från amerikanska Luminar.

– Lidarn är en mycket viktig sensor eftersom vi är inriktade på att börja köra på motorväg, och kör du snabbt måste du se tillräckligt långt för att hinna bromsa om något dyker upp. Det är grundläggande fysik, konstaterar Ödgärd Andersson, och adderar:

– Den har även en del andra fördelar. Kameror är jättebra på många saker, men de ser till exempel inte speciellt bra i mörker.

I ett första steg har Zenseact valt att fokusera på oövervakad självkörning på motorväg av två skäl. Dels är det en tekniskt relativt avgränsad utmaning. Motorvägar har till exempel ingen mötande trafik eller oskyddade cyklister och fotgängare. Dels har motorvägar stort kundvärde.

– Vi har tittat på var människor lägger mycket tid, och i stora delar av världen spenderar många väldigt lång tid i kö på motorvägar. Det skulle ge ganska mycket tillbaka att slippa den stressen för att göra annat en stund.

– Men vi stannar inte på motorvägar, utan vartefter vi uppgraderar mjukvaran lägger vi till funktioner som gör den bättre och bättre på motorvägar för att på samma gång börja äta oss in i andra scenarior som större landsvägar.

Från sex till enbart två nivåer

Fordonsorganisationen SAE införde tidigt sex automationsnivåer, från 0 till 5, för att definiera självkörning. Men nivåerna blev snabbt förvirrande, speciellt när steget från nivå 2 blev 2+, 2++, 3- osv.

Zenseact skingrar förvirringen genom att enbart tala om två nivåer: oövervakat eller övervakat. Antingen är föraren ansvarig eller så är bilen det.

Samtidigt är det inte enbart geografin som avgör när självkörningen kan vara påslagen, även väder och andra förhållanden påverkar.

– Antagligen kommer vi till exempel inte att slå på vårt AD-system i full snöstorm till en början eftersom det är svårt för sensorerna att hantera. Det blir helt enkelt begränsningar för när funktioner blir tillgängliga.

Redan när Zenseact formades var intentionen från Volvo att mjukvaran ska säljas till andra biltillverkare i framtiden. Inte minst för att det handlar om en enorm investering.

Redan idag – innan den första versionen nått gatan – har många utvecklingsår plöjts ner i produkten. Till det kommer att mjukvaran kommer att utvecklas i många år till.

– Det är naturligt att inte alla kommer att vilja, eller ens kunna, göra detta själva. Sen är det såklart så att om vi ska ut i en bil om några år så måste vi prata med potentiella kunder innan det är dags att lansera. Det händer redan, men är inget vi går ut med.  

Samtidigt väcker det frågan om hur pass knuten mjukvaran som Zenseact utvecklar blir till de sensorer som Volvo valt.

– Vi jobbar alltid för att abstrahera oss från hårdvaran där vi kan. Det finns till exempel många kameratillverkare som har samma optik. Då är det inte viktigt att använda exakt samma kameratillverkare, men man behöver samma optiska väg för annars måste systemet tränas om.

På sikt tror Zenseact att hårdvaran blir allt mer standard, och då är det lättare att inte bli fastlåst hos en viss sensortillverkare.

– Där är vi inte nu, speciellt inte på lidar-sidan. Den lidar vi har vill vi helst inte byta nu, mitt i.

– Exakt hur känsligt detta är håller vi faktiskt på att undersöka för att se vilka sensorer vi kan byta. Men i grunduppställningen gör vi ett system där det är validerat för den sensorkombination som Volvo valt.

På samma gång som Zenseact ska leverera världens bästa säkerhetssystem har företaget tankar på att addera mervärde till kunderna – bilföretagen – genom en öppen plattform.

– Vi har den starka datorkraften mitt i bilen och ett stort gäng sensorer. Vi kommer att göra vårt bästa för att utnyttja allt detta för säkerhetsfunktioner, men det kan också vara relevant för annat. Områden som vi inte är intresserade av att lägga våra resurser på.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Genom en öppen plattform vill företaget erbjuda andra tillgång till insamlad sensordata och datorkraft. Det kan vara biltillverkaren själv, men också tredjepartsleverantörer som då kan göra mjukvarulösningar utan att behöva leverera hårdvara. Det skulle till exempel kunna vara en tjänst som använder Zenseacts sensordata om det aktuella väglaget för att skicka ut en saltbil om det är blixthalka.

– Vi tror på detta. Kanske inte i allra första steget, men ett par steg ner längst resan kommer det att bli en innovationsplattform som gör att värdet blir större för den som köper vår plattform.

Foton: Zenseact