Skriv ut

Komponentbrist, alternativa leverantörer, fler lokalanställda och en oväntad förändring i Sverige. Elektroniktidningen har pratat komponentdistribution med Graham Maggs som är europeisk marknadschef på Mouser.

– Jag hade förväntat mig att det inte skulle ha förändrats så mycket, men jag hade fel säger Graham Maggs.
Han tystnar en stund medan han studerar sin skärm där 30 olika produktkategorier är listade. Sedan konstaterar han att försäljning av kontakdon i Sverige gått ner från 20 procent före pandemin till 16 procent i fjol.

För halvledare är trenden den motsatta. De stod för 23 procent av den totala försäljningen i Sverige år 2020, växte till 37 procent i fjol och taktar just nu på 35 procent.

– Har tillämpningarna ändrats så mycket eller är det tillgängligheten som driver kunderna att beställa mer än de behöver?

Han blir svarat skyldig men konstaterar att tillväxten mätt i pengar varit fantastisk. Jämför man de fem första månaderna i år med motsvarande period i fjol ökade Mousers försäljning i Sverige med 83 procent.

För de fem första månaderna år 2021 jämfört med motsvarande period 2020 var ökningen 43 procent.

Bägge siffrorna är bättre än snittet för Europa. Där ökade försäljningen 81 respektive 27 procent.

– Vi såg 15 procent nya, unika kunder i fjol i Sverige, det är jag väldigt nöjd med. Det har legat på 10 till 12 procent de senaste åtta, nio åren.

Totalt har Mouser cirka 260 000 kunder i Europa.

– Det är ingen tvekan om att Sverige varit framgångsrikt de senaste åren. Vi har satsat extra på kontoret, tittat på prissättning, på webben. Sammantaget har det gjort oss mer konkurrenskraftiga. Jag vet också att vi bytt fraktbolag i en del områden.

Tittar man istället på hur det gått för Mouser i Europa jämfört med USA och Asien sticker vi ut även där.

– Europa stod för 31 procent år 2020, ifjol var det 34,5 procent. Det visar att vi växer snabbare här än i Asien och USA. Jag tror det primärt beror på att vi ser allt mer utveckling på de stora företagen här, säger Graham Maggs.

Även i år ser det bra ut. Europa har fram till och med maj ökat med 32 procent. Storbritannien ligger på 37 procent, Italien på 31 procent, Frankrike på 33 procent, Tyskland på 38 procent och Sverige som sagt ännu bättre med 43 procent.

– Det måste var det nya kontoret i Malmö och folket där, säger han lite skämtsamt.

Det svenska kontoret brukade var ett av de minsta i Europa med i snitt två personer. Idag är det sju anställda som hjälper kunderna med att välja komponenter.

– Vi vill ha lokala människor som pratar språket, kunderna känner sig bekvämare då.

Även om företaget inte sysslar med designhjälp behöver kunderna inte klarar sig helt på egen hand.

– Vi har inte gjort någon större sak av det men vi har öka informationen på vår sajt. Det finns undersajter kring applikationer. Det är inte bara datablad utan exempel och annan information som utvecklarna har nytta av.

Vidare kan de få hjälp med aktuell prisinformation och tillgänglighet men också förslag på alternativa komponenter.

Totalt har företaget runt 3000 anställda i världen varav 240 i Europa.

De flesta finns i Texas, USA, och arbetar på lagret som byggts ut i omgångar. Den senaste tillbyggnaden öppnade i november 2020 men redan ett år senare togs beslut om ytterligare en utbyggnad som precis startat.

– Vi kommer att addera någonstans mellan 400 000 och 450 000 kvadratfot till de 1,6 miljoner vi redan har, säger Graham Maggs och fortsätter:

– Om man tittar på vårt lager för två år sedan hade vi en miljon artikelnummer som kunde skeppas samma dag till ett värde på cirka 800 miljoner dollar. Idag har vi 850 000 artikelnummer som kan skeppas samma dag, 150 000 färre.

– Värdet är 10 procent lägre än före covid men vi har beställningar på ungefär en och en halv gång värdet på lagret och om allt kom samma dag skulle vi inte veta var vi skulle ställa det.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Han konstaterar att det är omöjligt att säga när ledtiderna blir normala igen.

– Några få har sjunkit, några kontaktdon, men det är bara långsiktig planering och tidig orderläggning som hjälper.

Utveckling framför produktion

Amerikanska Mouser är vad som brukade betecknas som en katalogdistributör men som idag kallar sig e-handlare. Fokus ligger på små beställningar till kunder som sysslar med utveckling, inte större volymer för produktion.

– Det är ingen hemlighet att marknaden har varit ”intressant” de senaste åren men som e-handlare har vi inte varit lika påverkade som breddistributörerna, vi har väldigt lite som går till produktion, det mesta är till utveckling och den har till och med växt på vissa områden vilket varit bra för oss, säger Graham och fortsätter:

– Vi gjorde så för att vi kände att vi behövde skilja ut oss. Det har lett till galna siffror. För ungefär tio år sedan hade vi mellan 400 och 500 leverantörer, idag är det 1400. Vi har i princip allt inom halvlederi bortsett från en del asiatiska tillverkare. Det är bara ett par av de större som vi inte har och med alla förvärv som sker är det bara en tidsfråga innan vi har dem med.

I praktiken innebär det att det nästa alltid går att hitta konkurrerande fabrikat hos Mouser. Det fungerar eftersom det i första hand är kunderna som väljer, inte Mouser som råder.

– Breddistributörerna fokuserar på de största kunderna medan vi levererar till mellan 700 000 och 800 00 kunder, då blir det enklare att acceptera att det finns konkurrerande fabrikat.

Även Digi-Key trycker gärna på bredden i sortimentet men Graham Maggs anser att det finns en skillnad.

– Vi kan sägas vara varandras avbilder men Digi-Key fokuserar mer på volym medan vi siktar på små till medelstora beställningar.

I praktiken kan det handla om så lite som fem eller tio komponenter men också hundra eller två hundra beroende på komponenttyp och kund.

– Vi försöker inte aktivt får beställningar på 10 000 eller 100 000 exemplar även om vi såklart accepterar såna beställningar.

Han ser även en skillnad mot Farnell som också faller under kategorin e-handlare eller katalogdistributör.

– De är mer fokuserade på elektromekanik och kontaktdon.

I ett avseende är de dock lika inför verkligheten, det handlar om komponentbristen och de långa ledtiderna. I extremfall kan tillverkarna ha orderböckerna fulla flera år framöver.

– Då är det bra att ha många alternativ, kunderna har större chans att hitta ett alternativ till den komponent de tänkt sig.

Han syftar på de mindre kända asiatiska leverantörer som ofta kan fungera som ersättning.

– Samtidigt skulle vi kunna ha dubbel eller tredubbelt så många om vi skulle satsa på det, men man kan inte ha hur många som helst.

Han nämner D-sub kontakter som exempel. Mouser har sex eller sju leverantörer av kontaktdonet men skulle kunna ha 20.