Skriv ut

På kontoret, i parkeringsgaraget eller hemma i lägenheten finns sällan behov av snabbladdning. Istället handlar det om att ladda med måttlig effekt under den tid bilen står stilla. Det här har Stockholmsbaserade företaget Cacharge tagit fasta på med en lösning som låter alla bilar på ett laddställe dela på den tillgängliga effekten.

Cacharge

Grundat: 2015 av Kurt Högnelid, Louise Kirkegaard och Tomas Öquist.
Antal anställda: vuxit från 13 vid årsskiftet till 17 idag
Omsättning 2021: 35 miljoner kronor
Ägare: grundarna, affärsänglar och några investerare

– Det handlar om att utnyttja parkeringstiden, att ladda när du står parkerad. Det är där vi kommer in. Hela vårt system bygger på det, säger Maria Swedin på Cacharge.

Antag att det finns tre trefasanslutningar som är avsäkrade med 16A vardera. Det räcker till tre laddboxar på 3,6 kW vardera. Behövs det fler laddplatser krävs det mer ström vilket inte alltid går att ordna med mindre än att anslutningen säkras upp och kanske även att kablarna byts ut.

Eller så tänker man utanför boxen och ansluter fler laddboxar till var och en av de tre ledningarna, men styr dem så att de sammanlagt inte levererar mer än 11 kW per grupp.

Maria Swedin

Det kan kännas futtigt men räcker i många fall för vardagen. Få bilar körs särskilt många mil en normal dag utan behöver mest ”toppas upp” under tiden man är på kontoret eller tillbringar hemma i lägenheten.

Slipper fastighetsägaren säkra upp matningen handlar investeringen ”bara” om laddboxarna och installationen plus administration och drift av mjukvaran.

– Det är det här som vi är så bra på, effektstyrningen.

Vid AC-laddning finns ingen kommunikation mellan fordonet och laddaren, så det går inte att hämta information om batteristatus från bilen. Via en användarapp identifieras användaren och får access till laddarna. Det finns också möjlighet till prioritetsfunktion. Däremot används inte avresetid för annat än motorvärmarfunktionen.

Den enda information systemet har är de data som laddboxarna levererar, det vill säga hur mycket effekt varje bil får och vilka faser den belastar.

– Algoritmerna ser till att fördela effekten, hantera prioritering och styra fasvalet. Allt är centralt styrt och molnbaserat. Det spelar ingen roll om det är en eller hundra laddboxar, systemet styr det oavsett.

Tekniken skyddas av två godkända patent kring säkerheten i driften men företaget har också patentsökt lastbalanseringen.

När Cacharge grundades för sju år sedan fanns relativt få laddboxar på marknaden och dessutom var de sällan uppkopplade, så företaget tog fram en egen box på 11 kW med två uttag. Kapslingen var kanske inte den vackraste men boxen var förberedd för att monteras på en stolpe med 60 millimeters diameter.

– Den har tjänat oss väl och är enkel att installera med en kopplingsplint. När installatören är klar skannas boxarna och den får ett platsnamn. Man kollar uppkopplingen och sedan är det klart.

I maj lanserades en ny version kallad Dynamic som förutom att den fått en snyggare förpackning även kan ladda med dubbel effekt, 22 kW, plus att laddkabeln kan låsas fast. Dessutom kan boxen kopplas upp på olika sätt. Förutom 4G finns wifi och Ethernet.

Tillverkningen görs hos Inission i Munkfors.

Även om Cacharge har en egen laddbox går det att bygga systemet med vilka laddboxar för AC-laddning som helst, så länge de stödjer OCPP, Open Charge Point Protocol. Med hjälp av protokollet går det att läsa ut olika parametrar och styra laddningen.

– Det är otroligt skalbart, du kan börja med två laddplatser och sedan bygga ut det varefter behovet växer.

Användarna laddar ned en app som sköter autentiseringen. Sedan är det upp till den som äger laddboxen att avgöra om det ska kosta och så fall hur mycket. Systemet kan hantera debiteringen.

I appen kan användarna också se sin historik och följa pågående laddning.

– Det finns prioriteringsfunktioner men de används inte så mycket.

Idag finns över 8000 laddplatser i drift vid bostadsrättsföreningar, kontor och andra kommersiella fastigheter.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Kunderna finns framförallt i Sverige men systemet går även att hitta i ett antal europeiska länder. Nyligen har en person anställts i Tyskland för att bearbeta marknaden.

– Det såldes över en halv miljon laddbara fordon där i fjol och de har en ännu större utmaning med effekt än vad vi har.