Skriv ut

Vonage API:er i kombination med Ericssons
mobilkunnande ska öppna nya affärsmodeller och revolutionera utvecklingen av nya 5G-tjänster inom så vitt skilda områden som hemsjukvård, gaming och fjärrstyrda fordon. Det är logiken bakom telekomjättens köp av amerikanska Vonage för 70 miljarder kronor.

– Vi är bara i början av en stor förändring. Teknikövergången uppträder i vågor som bygger på varandra. Vi får en konvergens mellan Internet, mobilitet, molntjänster, kraftfulla 5G-nät, kombinerade med programmerbara kommunikations-API:er. Detta driver företagen att påskynda digitaliseringen så att de kan leverera nya och bättre ­digitala tjänster till sina kunder, säger Savinay Berry som är ansvarig för teknikutvecklingen i Vonage.

Enligt honom rör sig alla företag i alla branscher (vertikaler) i denna riktning:

– Nu skapar vi ­infrastruk­­turen. Vi ska utveckla och verifiera nya tjänster tillsammans med intresserade nätoperatörer. Vi skapar grunden för att introducera denna teknik i stor skala.

Vilka som blir vinnare framträder inom de närmaste tre till fem åren men Vonage är säker på att tillhöra den skaran enligt Savinay Berry.

– Det finns konkurrenter men Vonage och Ericsson har en kraftfull teknisk lösning som inte är så lätt att återskapa.

Företaget har en produkt ­kallad Vonage ­Communications Plattform (VCP) som nu ska vidareutvecklas för att även kunna erbjuda 5G-tjänster. VCP används av kudnerna för att utveckla och producera molnbaserade tjänster och produkter.

Elektroniktidningen bad Savinay Berry beskriva ett 5G-exempel som tydligt visar att det handlar om ett verkligt para­digm­skifte med stora fördelar för telekombranschen.

Han tog ett sjukhus med en patient som behöver ständig tillsyn som exempel. Patienten är tillräckligt bra för att åka hem bara det går att garantera tillsyn 24 timmar om dygnet. Sjukhuset abonnerar på en tjänst för videoövervakning och utrustar patienten med en app i mobiltelefonen som har kommunikation med en eller flera videokameror som täcker bostaden. Sjukhuset får kommunikation med garanterad kvalitet från sitt kontrollrum fram till videokamerorna hos patienten.

Videoövervakningen baseras på så kallad network slicing i mobilnätet eller en QoS-tjänst. Det som gör denna tjänst möjlig är ett video-API från Vonage. Där ingår network slicing eller en QoS-tjänst som ger garanterad kvalitet på kommunika­tionen via mobilnätet fram till patientens mobiltelefon i bostaden. Appen behöver bara använda Vonage video-API, den behöver inte förstå hur 5G-nätet fungerar.

Med denna tjänst spar sjukhuset pengar genom att patienten inte behöver vara kvar under konvalescenstiden.

Sjukhuset betalar en leverantör som säljer videoövervakningstjänsten (appen). Videoövervakningsföretaget köper en nättjänst med garanterad kvalitet av Vonage som i sin tur köper nätkapacitet av mobiloperatören.

Sjukhusets avgift delas mellan videoövervakningsföretaget, Vonage och nätoperatören. För sjukvården handlar det om stora besparingar.

Det som är tekniskt nytt är att till en relativt låg kostnad snabbt kunna etablera en förbindelse med garanterad hög kvalitet och kapacitet via mobilnätet fram till mobiltelefonen hos en vanlig abonnent.

Savinay Berry pekar på en rad branscher vid sidan av sjukvården där denna tekniska lösning kan ge stora möjligheter att sälja nya intressanta nättjänster enligt samma modell som i sjukvårdsfallet.

Det gäller exempelvis gaming där alla spelare kopplas upp med network slicing. De kan spela i samma spel och ha samma korta fördröjningstid för kommunikationen.

Samma tjänst kan användas för uppkopplade fordon, distansundervisning och fjärrstyrning av fordon.

Tjänsteleverantörer i dessa olika vertikaler får möjlighet erbjuda miljarder slutanvändare funktioner som inte finns idag.

Målet är att kunna använda applikationer och Vonage API i global skala. Detta baseras ytterst på en affärsmodell där applikationsleverantörer, Vonage och nätoperatörer samarbetar.

Vonage och Ericsson ska tillsammans skapa en global ­öppen plattform för dessa typer av slutanvändartjänster.
För att nå dit är det nödvändigt att Vonage API:er kan kommunicera med 5G-system från de systemleverantörer som dominerar på världsmarknaden, det vill säga Ericsson, Nokia och några till.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Vonage har också molnbaserade lösningar av typen Unified Communications as a service (UCaaS) och Contact Service as a service (CCaaS) för företag som behöver sköta kundkontakter. Även inom dessa områden finns möjligt att utrusta ett multinationellt företag med 5 000 eller 20 000 anställda, spridda i tio länder, så att alla anställda får samma kommunikationstjänster.

Vonage anger att mer än en miljon utvecklare använder Vonage Communications Plattform och att antalet växer. Detta ger kapacitet att utveckla många nya kommunikationstjänster i stor skala.

Många vill ha del av företagskakan

Ericsson satsar på Vonage för att stärka 5G-nätens position på företagsmarknaden. Samtidigt satsar nu telekomindustrin, stora molntjänstleverantörer som Amazon, Microsoft och Cisco liksom uppstickare på att sälja privata 5G-nät med skräddarsydda tjänster till företagsmarknaden. Det återstår att se vad som vinner på marknaden.

Elektroniktidningen har pratat med experter hos det statliga forskningsinstitutet Rise som följer utvecklingen.

– Vi ser att ett stort genombrott för privata 5G-nät är på väg i företagssektorn i Sverige och andra länder. Klassiska teknik­leverantörer som Nokia och Ericsson erbjuder privata 5G-nät med nätoperatörer som återförsäljare. Uppstickare som Radtonics erbjuder privata 5G-nät med öppen-källkodsbaserad mjukvara och hårdvara från andra leverantörer. I princip alla stora leverantörer av molntjänster erbjuder privata 5G-nät, som Microsoft, Amazon och Cisco, säger Joakim Eriksson, IoT- och nätverks­expert på Rise.

Kunderna erbjuds privata 5G-nät med en uppsättning tjänster som kan produceras i molnet eller lokalt och är skräddarsydda för företagssektorn.

– Dessa lokala nät kan även kopplas till de stora molnleverantörernas globala nätverk. De satsar på olika vertikaler (branscher), säger Joakim Eriksson.

Det är klart att det därför återstår att se vilka tjänster och produkter som kommer att efterfrågas.

– Ericsson har köpt det amerikanska företaget Vonage och Vonage kommer att sälja skräddarsydda kommunikationstjänster, framför allt baserade på 5G, till olika branscher i hela världen, säger Joakim Eriksson.

Martin Körling, seniorforskare på Rise har många års erfarenhet inom telekom.

– Ericsson och Vonage utvecklar en horisontell plattform på vilken utvecklare och integratörer kan skapa lösningar i olika vertikaler, till exempel fordonsindustrin och tillverkande industri, säger Körling och fortsätter:

Vonage Communications Plattform (VCP) tillhandahåller API:er till utvecklare och integratörer som skapar skräddarsydda kommunikationstjänster inom olika vertikaler som sedan använder operatörernas nät.

– Vonage har en handfull konkurrenter och det som kan stärka Vonage på sikt är Ericssons kunskap om utvecklingen av nya nätfunktioner, säger han.

GA

Telia satsar på API-tjänster

Elektroniktidningen har fått en kommentar av Telia om ­Ericssons mångmiljardsatsning på Vonage. Telia skriver att plattformar som Vonage kan spela en viktig roll, särskilt för tjänster som behöver kunna skala globalt.

Elektroniktidningen har givit Telia tillgång till hela texten där vi berättar om Vonage. Här är Telias kommentar i sin helhet:

”Utvecklingen av nya mikrotjänster och API:er är ett intressant område där vi är aktiva. Vi erbjuder redan idag integration mot våra egna system och tjänster så att större företagskunder kan övervaka, administrera och nyttja de tjänster vi levererar via sin egen IT-miljö.

Och vi testar även en rad olika API-tjänster med kunder inom offentlig sektor och industrin. Detta är fortfarande en marknad som är i sin linda men med stor potential att möjliggöra skalbara nya tjänster och värdeströmmar för både kunder och utvecklare.

Ekosystemet kring API-tjänster kommer sannolikt innehålla flera olika aktörer och där plattformar som Vonage kan spela en viktig roll, särskilt för tjänster som behöver kunna skala globalt och man behöver kunna hämta liknande funktioner via API:er från en rad olika operatörer runt om i världen”.

Elektroniktidningen har också pratat med andra experter som föredrar att vara anonyma men som lyfter ett antal saker:
• En central fråga är om Vonage verkligen är tillräckligt effektivt och billigare än konkurrerande alternativ när det gäller produktion av nya företagstjänster. Vonage kommer att ha konkurrens från leverantörer som har en liknande teknisk lösning och även från konkurrenter som producerar liknande tjänster utan att gå via de publika 5G-näten. I många fall kan motsvarande tjänster produceras via fasta fibernät (bredbandsnät), till exempel när sjukhus fjärrövervakar patienter under konvalescenstiden.
• Om Vonage ska användas gentemot huvuddelen eller alla hushåll så behövs inomhustäckning och inomhustäckning är ett stort frågetecken för 5G. Idag finns inget säkert svar om 5G-näten verkligen får inomhustäckning hos huvuddelen av hushållen.
• Frågan är också om de stora nätoperatörerna är beredda att dela inkomsterna med Vonage och andra aktörer för att producera de nya företagstjänsterna som baseras på kommunikations-API:n.

GA